Evelyn (2002)

Ierland / Duitsland / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Nederland

geregisseerd door Bruce Beresford
met Pierce Brosnan, Sophie Vavasseur en Stephen Rea

Desmond Doyle is van slag wanneer zijn vrouw van de ene op de andere dag haar familie verlaat. Het feit dat hij geen werk heeft, en dat er geen vrouw is om voor de kinderen te zorgen, zorgen er voor dat de kinderen in weeshuizen geplaatst worden. Desmond doet er alles aan om zijn kinderen terug te krijgen.

Goede rollen van allen die in dit waar gebeurde verhaal meespelen een dikke 7 dus 3.5*

Ik vond het niet echt een geweldige film.Het verhaal werd zo snel opgebouwd dat het soms van de hak op de tak sprong. En een beetje te sentimentele film, naar mijn smaak. Bovendien vond ik Brosnan en hoe-heet-zij-ook-al-weer (dat ER-zustertje) helemaal niet sterk spelen. De Ierse accentjes kwamen wel van heel erg ver. Dat is op zich wel vreemd, Brosnan is toch een Ier? of was het nu een schot? hmmm

avatar van RRT
RRT
Redelijke film, waarvan ik 't eerste half uur wat taai en langzaam vond. Kwam daarna beter op gang.
Film was wat wee(sentimenteel), wat niet altijd storend hoeft te werken, maar in dit geval stoorde 't mij wel 'n beetje. Wel mooi om te zien hoe deze rechtzaak een hoop veranderingen veroorzaakte in Ierland. 3*

avatar van titia
wat een tegenvaller! Ik had een tijdje geleden al wat over de film gelezen, en was nieuwsgierig. Dus gister voor de tv geinstalleerd, maar wat een verhaal... Nouja, met het verhaal is weinig mis eigenlijk, maar de uitwerking is bagger.
Ten eerste: Die brosnan heeft 3 kids, maar van maar 1 is bekend hoe ze heet. (of heb ik iets gemist? ) Hij doet ook alles voor zijn dochter, maar bar weinig voor zijn zonen.
Ten tweede: Hoe krijg je zo vreselijk veel clichées in een film gepropt, of erger nog, in een scene? af en toe kromden mijn tenen!
En ten derde: stick to your bloody accent! maak een keuze maar blijf niet tussen allerlei accenten switchen! (vooral die "yank" wist niet zo goed wat hij nu was.
En wat een vreselijk kind is die evelyn...

en dan het pluspuntje: was net op vakantie geweest naar ierland, en herkende veel locaties, verder wel mooie plaatjes ook.

voor de locatieshots 2 sterren.... that's all!

Ik vond het opzich een mooie film, maar was op zich niet zo bijzonder. Wel mooi om te zien hoe Ierland in de jaren 50 was... zo streng en katholiek. 3,5 * dus, gewoon omdat het een mooie film is.

heel goed verhaal vooral omdat het waargebeurd is. heb me wel kunne vermaken 3,5

avatar van nightbreed
Redelijk maar beslist niet meer dan dat.
De eerste 45 minuten waren nogal saai en het lijkt wel of de film pas daarna begint.
Wat ik raar vond was het feit dat er alleen maar over de dochter ging terwijl het over 3 kinderen ging, 2 jongens en een meisje.
Waarschijnlijk vonden de filmbazen het een beter idee om het hoofdzakelijk om dat 'schattige' meisje te laten draaien omdat het publiek meer traantjes zou laten om een schattig meisje dan 2 jongentjes, althans dat lijkt me de gedachtenkronkel van de makers.
De laatste 3 kwartier zijn wel goed op een paar senimentele scenes na (het zonnestralen gedoe)

Cijfer: 3

avatar van Norma Jean
Mooi verhaal.
De titel vind ik wat vreemd gekozen; die doet het voorkomen alsof de film voornamelijk om Evelyn draait, wat niet het geval is.
De natuuropnames zijn prachtig. De acteurs spelen hun rol goed.

Ik kan me niet herinneren dat deze film in de bioscoop te zien is geweest. De dvd kreeg ik bij toeval in handen. Een door en door sentimentele film, die het aanzien toch waard is. Wellicht door Pierce Brosnan die een geloofwaarige rol neerzet.

avatar van Alittleromance
Deze film heb ik eerst in 2004 gezien, iets later dus, op DVD. Ik vond deze film in 2004 de beste die ik dat jaar heb gezien. Prachtige vertolking van Pierce Brosnan en Sophie Vavasseur als Evelyn.

heel goed verhaal. Zeker als het waargebeurd is. Knappe film.
Zeer goede rol door Pierce Brosnan

avatar van brielen
Ik vond het een zeer mooie film die gedreven wordt door het verhaal en de vertolkingen.4.

nightbreed schreef:
Redelijk maar beslist niet meer dan dat.

Cijfer: 3

Het klopt inderdaad dat de vader een strijd voert tegen de staat om zijn eigen kinderen terug te kunnen zien, maar de rol van Evelyn in zijn overwinning is niet onbelangrijk. Bedenk de getuigenis van het meisje in de rechtzaal.

Vooral het gedeelte waarin de vader juridische stappen onderneemt tegen de overheid kon mij het meeste bekoren. Het loopt inderdaad vlotter eens de film halfweg is!

avatar van moviechick-99
ook een heel goeie film en een beetje ontroerend zat een mooi verhaal in een vader die zo vecht voor zij kinderen

avatar van pooper
was een hele mooie film totdat die rechtzaken begonnen, toen in een keer werd die veel saaier maar toch nog een 2,5 waard.

avatar van Jessen0wnt
Absoluut geen slechte film, alleen wat een misser qua humor en ontroering. Het verhaal, de acteurs (op Pierce Brosnan na, wat een slechte acteur is dit zeg... pfoe), het totaal plaatje: het was erg goed verzorgd en was niet veel op aan te merken. Alleen, het was op geen een moment meeslepend of grappig of ontroerend. Het liet me koud. Beetje overgedramatiseerd. Het wordt nergens echt spannend en eigenlijk.... was het gewoon een saaie film.

Toch afgekeken en krijgt voor sommige goede scenes toch nog een 2,5 ster.

avatar van Q Jones
Ik had nog nooit van deze film gehoord, tot dat ik hem voor 1 euro mee nam bij Bartsmit. Ik zag Brosnan en dat is een van mijn favorite acteurs dus ik dacht die koop ik. Wat blijkt nou ik heb gewoon een pareltje gekocht.

Het is werkelijk een pracht van een film, de decors, de muziek, het lekkere Ierse sfeertje, de acteurs, en het verhaal zijn allemaal ontzettend goed.

Het verhaal
Brosnan's vrouw loopt weg, wat tot gevolg heeft dat zijn kinderen worden afgepakt. Dan begint hij een strijd tegen de staat, want hij wil zijn kinderen terug. Brosnan zet zijn karakter zo goed neer, je ziet dat de vader echt pijn lijd en alles over heeft om zijn kinderen terug te krijgen. Er is gewoon een band tussen de acteurs want het ziet er allemaal zo echt en goed uit.

Ik ben van een drama niet gewend dat hij lekker veel vaart bevat, dat had deze film wel van mij had hij ook nog langer mogen duren. Er zit namelijk een erg lekker tempo in en je bent helaas zo bij het einde. Ook is er in deze film genoeg plaats voor humor en dat valt op de goede plaats. Je zit af en toe echt met een smile op je gezicht terwijl het andere moment weer ontzettend tragisch is.

Ja mensen ik heb genoten van deze film, en ik denk als deze film bekender was dat veel mensen ook hadden genoten van deze film, maar helaas zijn er mensen die nooit van zijn bestaan te weten zullen komen, daar is hij gewoon weg te klein voor. Ik vind deze film veel beter dan Good Will Hunting en deze film verdient naar mijn mening een top 250 plaats.

Al zie ik dat toch niet snel gebeuren gezien het aantal stemmen, maar deze film heeft mijn hart gestolen en hij krijgt een mooie plaats in mijn top 10. Hopelijk zullen meer mensen deze film gaan kijken.

avatar van Q Jones
Dit is wel grappig een leuk liedje uit de film YouTube - Pierce Brosnan-On the banks of the roses

robertus65
Het hele verhaal wordt er vlot in anderhalf uur in elkaar gestampt en erg oversentimenteel gemaakt, voor mij niet meer dan middelmaat.

avatar van Q Jones
Dat vond ik nou juist zo goed, er zat een lekker vot tempo in wat er voor zorgde dat de film nergens inzakte, heerlijk gewoon.

avatar van TrickySmalls
robertus65 schreef:
en erg oversentimenteel gemaakt

Mwoah, da viel eigenlijk nog wel mee. Vond het soms een beetje een feel-good tintje hebben.

avatar van DonOswaldo
Drama dat wel weet te beklijven en voldoende boeit mede door de cast die het goed brengt. Af en toe ook een vleugje humor, viel ook wel goed.

Verder lekker vlot en je wordt er ook meteen in gegooid. Enige nadeel van er meteen ingegooid worden is dat je band met de karakters nog (wat) moet groeien, terwijl de situatie allang op gang.

Ook is het niet helemaal mijn soort rechtbank-drama (het religieuze tintje), zie liever de modernere rechtbank-sessies. Desondanks een prima zit.

avatar van Q Jones
Dit is geinspireerd op een waargebeurd verhaal vandaar die oude setting. De band met Brosnan groeit heel de film door je ziet hoe hij alles op zij zet voor zijn kinderen, een super gozer waar ik veel respect voor heb

avatar van DonOswaldo
Klopt, en als iemand een lelijk t-shirt voor me koopt en de reden is dat het het enige t-shirt te koop was, zal ik hem nog steeds lelijk vinden.

avatar van Q Jones
Oke tot zover de t-shirt filosofie

Doordat ie op ware feiten gebasseerd is krijgt deze nog 3*.

avatar van ankiepankie1
Vond de film lichtelijk saai; 'After the promise' heeft zo ongeveer hetzelfde plot en is veel hartverscheurender en boeiender om naar te kijken.

Vond alleen Aidan Quinn, een van mijn favoriete acteurs, prettig om naar te kijken. Heb me de hele film zitten afvragen waar ik hem nu van ken, bleek Song for a raggy boy te zijn. Blijkbaar speelt Quinn graag in dergelijke Ierse films.

Maar goed, vond de film wat tegenvallen, veel gezwam en weinig emoties. Had dan laten zien hoe het er werkelijk aan toeging in Ierse tehuizen; dat is heel wat minder rooskleurig dan wat hier getoond werd.

Best een aardig (waargebeurd) verhaal, maar de uitwerking had veel beter gekund.

avatar van Marvinleeaday
Mooie sentimentele film, de tranen staan nog in m'n ogen, en goe gespeeld. Met name Evelyn was erg aandoenlijk. Al vind ik de titel van de film iets merkwaardig, maar goed als 't beesie maar een naampie heeft.
Goed om te zien dat de wet overal krom is, en dat je soms met wat geluk toch recht krijgt wat krom is.

avatar van Phantasm
Was allemaal niet echt geweldig, zitten soms saaie momenten in, niet echt mijn ding.

avatar van jeuletaxi
Mooie film, mooi verhaal, gewoon een dikke 7.

avatar van K. V.
Deze een tijdje geleden gekocht en nu toch maar eens bekeken. 'k vond het wel een prima film. Soms wel wat sentimenteel, maar storend vond 'k het niet.
Het acteerwerk was ook erg goed. Ook dat meisje Evelyn kwam erg overtuigend over.
Je kon natuurlijk wel raden hoe de film ging eindigen, maar ook dit was niet echt storend.
Verder vond 'k de film wel het bekijken waard.