Outcast (2010)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Colm McCarthy
met James Nesbitt, Kate Dickie en James Cosmo

Petronella is een Schotse zigeunervrouw en heeft een relatie met Fergal, een mysterieuze Ierse reiziger. Als hun verdoemde relatie bekend wordt, terroriseert een vreemd beest het landgoed. Het vermoordt de bewoners, en komt zo dichter bij Petronella en Fergal. Ondertussen zijn de mysterieuze Ierse reizigers Cathal en Liam bezig met het opvoeren van een ritueel, omdat ze jacht maken op een vampier. Ook Mary (Fergal's moeder) voert een ritueel op en is bezig met magie. Maar dan komen Cathal en Mary tegenover elkaar te staan...

avatar van Gizzmann
Interessant

Verrassend.

Qua stijl deed het erg denken aan Small Gods. Gritty digitale look, veel schaduw en vuilheid, killer soundtrack en allemaal aardig ongezellig. De ideale setting voor een duister horror/fantasy filmpje.

Verhaaltje wordt mondjesmaat vrijgegeven, op zich interessant genoeg voor wat het poogt te zijn. Acteerwerk is best oké, al zijn subs geen overbodige luxe met de zware dialecten. Enkel op het einde gaat het een klein beetje mis.

Toch is dit een geweldig voorbeeld van waar je geraakt met een zeer beperkt budget. Audiovisueel sterk met een intrigerend verhaaltje. Even slikken op het einde, maar als je terugkijkt op de gehele film zie je gewoon een ijzersterke horror.

4.0* en een uitgebreide review

Dit vond ik een beetje een sombere film.
Ik kan het ook niet echt een horror noemen, maar meer een drama met wat lichte horror erin.

Van het beest krijg je niet zo heel veel te zien en wat je te zien krijgt ziet er ook niet echt schokkend uit.
De magie vind ik ook maar wat slapjes, alhoewel er wat leuke dingen inzitten, maar niet echt denderend.
Het verhaal en de opbouw is wel redelijk, maar ook niet super.

Ik vond het een saaie, trage en sombere film.
Niet echt een aanrader, maar kan me wel voorstellen dat sommige hier wel graag naar kijken.

Krappe 2 sterren.

bagger film

Deze film valt in het categorie gothic

Saai en irritant

avatar van RickZ
Britse mysterie (horror)thriller over een jongen met gaven en een heks als moeder. Het eerste uur is matig, het slotstuk is nog wel aardig en tilt de film naar een netaan voldoende

avatar van Filmkriebel
Niet slecht en moeilijk in een vakje te plaatsen. Moderne heksenfilm met Keltische mythologie in verweven. Beetje fantasy, beetje drama, een drupje horror. Dat maakt Outcast tot iets dat buiten categorie valt. De personages worden zelfs redelijk goed uitgewerkt al betreur ik dat mongooltje Toma plots weg is en niet meer terugkeert, en ook het einde viel tegen . Het is een film die zijn lowbudget niveau overstijgt en het label "origineel" helemaal over zich heeft.

avatar van blessing
hier een nieuwe trailer
straks film eens bekijken. ben benieuwd

avatar van SaNDuTjE
Interessante film die een prima sfeer kent door de donkere, troosteloze maar vooral 'vuile' beelden van een Schotse stad.

De locaties zijn gelijk aan die van Red Road (waar Dickie overigens ook een sterke rol in speelt) en lijken deze in eerste instantie niet voor de hand liggend om een film over vampieren en heksen op te nemen. Toch heeft het iets en past het juist weer erg in een hedendaagse versie van het verhaal en zorgen de (industriële) geluidseffecten het plaatje compleet.

Ook al vond ik het verhaal niet heel erg interessant uitgewerkt en duurde het even voordat duidelijk werd welke kant het op ging, de sfeer maakt een hoop goed. Ik vond het bij vlagen een beetje weghebben van Let the Right One In waarin de rollen van de jongen en meisje goed zijn gespeeld. Dickie heeft niet zo'n grote rol als in RR maar weet de film met haar deprimerende uitstraling toch weer wat extra's te geven.

Redelijk goede film met spanning, drama, mystiek en een beetje horror wat samen voor een aparte beleving zorgt. Zeker niet slecht.

Vervelende horror met een sombere sfeer en totaal niet eng of spannend.

avatar van Bottleneck
Ik dacht iets middeleeuws te gaan zien, maar blijkt dus een black magic verhaal te zijn in een Schotse achterstandswijk van nu. Erg origineel gedaan, het zal wel iets Keltisch zijn gemengd met de huidige maatschappij, en het is nog best mooi gefilmd tussen die grauwe, neerslachtige flats.

In het begin is het stuurloos en onwennig maar daarna loopt het prima, vooral die moeder is een vreemd personage. Het is wel jammer dat het beest op een gegeven moment te lang te zien is, dat had wat duisterder mogen blijven zoals halverwege, en hadden ze er ook niet zoveel moeite in hoeven te stoppen. Het einde wordt daardoor iets te knullig terwijl het daarvoor nog slaagde in serieus en overtuigend zijn met zo'n tricky onderwerp.

avatar van pazuzu
Mysterieus en 'n aardig verhaal niet echt horror op eind wel maar verders OK

avatar van Gizzmann
Bijzondere film.

Erg boeiende mix van de rauwe urban stijl met fantasy. En dat werkt een stuk beter dan je zou denken (alhoewel, aan het cijfer te zien is niet iedereen het ermee eens). De film zal vast wel bewust zijn dat het plot van hun sprookjesthriller door sommige belachelijk gevonden zal worden, maar neemt het zelf voor het overgrote deel wel serieus. Zorgde er bij mij voor dat ik dit oprecht spannend vond.

Achteraf terugkijkend op deze film zat het allemaal sterk in elkaar, maar toch moet ik zeggen dat het me niet vanaf het begin gelijk wist te grijpen. De film werkt als thriller en zet zijn urban stijltje overtuigend neer, maar het begin van de film leunt vooral op het mysterie waarbij het grote plot nog duidelijk moet worden. Persoonlijk zat ik niet op het puntje van mijn stoel. Om ook als een mystery te werken had de film nog wat meer sfeer nodig gehad.
Daarnaast blijft er natuurlijk ook het einde. Als de film al mysterie had gooit die deze aan het eind volledig overboord. Hier krijgen we het monster volledig te zien. In tegenstelling tot andere reacties vond ik het niet perse aan de film afdoen. Voor het kleine budget dat ze hadden zagen de effecten er nog best goed uit en hoewel de film zijn oorspronkelijke sfeer een beetje breekt gaf het de film wel weer een leuke cult feel. En het leverde een transformatiescene op die misschien wel net zo opmerkelijk is als die van The Howling. Hier niet zo mooi en gedetailleerd uitgewerkt, maar de locatie en situatie maken het wel bijzonder.

Goed gemaakt, interessant en voor een deel heb ik de film ook weer herzien en het werd er alleen maar beter op. Misschien in de toekomst een verhoging, nu 3,5*

Een vreemd brouwsel van een modern sprookje, een geheimzinnig fantasieverhaal en een sociaal drama, dat zich afspeelt in een diep donkere wereld en dat je vanaf de start verwart. De regisseur weet op een sluwe wijze Keltische mythen en mystiek en enge verborgen hekserij in het verhaal te vermengen en Edinburgh lijkt bijna een gothische kerker. De cast imponeert van hoofd- tot bijrol en de muziek sluit nauw aan bij de sfeer van de film. Jammer dat het einde dat mijns inziens tot een climax had moeten leiden, uit de toon valt.

avatar van james_cameron
Het verhaaltje van deze horrorfilm is vrij standaard, maar de uitwerking van het gegeven is opmerkelijk te noemen. Door het verhaal te situeren in een ghetto-achtige achterstandswijk wordt er een naargeestige wending aan het geheel gegeven, resulterend in een sfeervolle en bij vlagen intense kijkervaring. Visueel ziet alles er bijzonder fraai uit, waarbij maximaal effect wordt behaald uit de treurige maar imposante decors van flatgebouwen en braakliggende industrieterreinen. De toevoeging van allerlei bizarre details aan de plot werkt ook goed. Tegen het einde wordt een en ander helaas toch wat voorspelbaar en traditioneel, maar al met zeker geen verkeerde film.

avatar van Noodless
Zwakke horrorfilm die qua verhaal en spanning weinig wist te boeien. De grimmige sfeer is een pluspunt en de verlaten sombere locaties zagen er visueel goed uit. Helaas voor een horrorfilm biedt deze film te weinig op vlak van gore, schrikmomenten of spannende momenten.
Ook de personages wisten me niet te boeien. Het is niet omdat ze raar of bizar overkomen dat het dan ook interessante personages zijn. Ik vond ze zelfs redelijk vlak uitgewerkt.
De slotscène is onbevredigend en erg matig. 4/10

avatar van sinterklaas
Best wel een slimme combinatie, een eeuwenoud sprookjes associatie dat zich niet plaatsvind in een kasteel, bos of iets dergelijke maar gewoon in de achterbuurten en industrietereinen van Edingburgh en het werkt wat mij betreft erg goed. De namen zijn uit een sprookjesboek en de film bestaat, zoals gezegd meer uit associaties. De acteurs waren ook prima, dat meisje die Petronella speelde vond ik erg stoer en ook die Fergal was niet slecht. Die Cathal en Liam zorgde voor een paar leuke onliners en die moeder van Fergal was een ongelofelijk kutwijf. Het hele oude liefdesverhaal is hier mooi opgepoest, de sfeer is toepasselijk en hier en daar wil Outcast ook nog flink bloederig worden, wanneer bv dat beest weer eens om de hoek komt kijken.

Wat mij betreft een aparte maar toch wel geslaagde combinatie. En dit soort films komen natuurlijk weer niet in Nederland uit.