Le Infedeli (1953)

Italië / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Mario Monicelli en Steno
met May Britt, Pierre Cressoy en Gina Lollobrigida

Corruptie en overspel binnen de Romeinse bourgeoisie resulteren in chantage en een sfeer van wantrouwen. Een, ten onrechte van diefstal beschuldigd, dienstmeisje wordt hiervan het slachtoffer. Tot waanzin gedreven pleegt ze zelfmoord.

Pedanterie en arrogantie binnen de hogere kringen zijn zo’n beetje de trefwoorden, die mij te binnen schieten bij deze film over uitlokking, vreemdgaan, intriges, hypocrisie en chantage, uiteindelijk culminerend in de zelfdoding van een onschuldige, toegewijde dienstmeid. Door de elkaar snel opvolgende ontwikkelingen komt de film aanvankelijk wat warrig over, maar al spoedig wordt de rode draad zichtbaar. Achteraf kun je niet anders dan constateren dat het scenario knap in elkaar steekt.
Het aandeel van Gina Lollobrigida in deze film is aan de zeer bescheiden kant. De voornaamste rollen worden vervuld door de voortreffelijk debuterende May Britt en door Anna Maria Ferrero als haar dienstbode. Klein, maar opmerkelijk bijrolletje voor de nog piepjonge Marina Vlady als de zeer jeugdige minnares van een rijke industrieel, die haar vader had kunnen zijn.
Een mooie film, die geleidelijk aan steeds meeslepender wordt.