Le Infedeli (1953)

Italië / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Mario Monicelli en Steno
met May Britt, Pierre Cressoy en Gina Lollobrigida

Corruptie en overspel binnen de Romeinse bourgeoisie resulteren in chantage en een sfeer van wantrouwen. Een, ten onrechte van diefstal beschuldigd, dienstmeisje wordt hiervan het slachtoffer. Tot waanzin gedreven pleegt ze zelfmoord.

Wat zie ik, is dit een komedie ? Ach ja, moord of zelfmoord kunnen we als killing jokes beschouwen, waarom niet . Hoe dan ook, maatschappijkritisch melodrama meets noir van Monicelli die qua upper-class bashing zijn tijd vooruit was en duidelijke invloed heeft gehad op de tsunami aan gelijksoortige films die Italie in de seventies zou overspoelen. Geheel geregisseerd door Monicelli overigens.
ITT wat men her en der suggereert heeft een kortgeknipte Gina hier slechts een bijrol als overspelig vriendinnetje van de heldin, de anti-held is bad boy Cressoy als verbitterde academicus die nergens aan de bank komt, behalve als schimmige prive-detective en deze functie misbruikt hij als middel tot chantage en diefstal. May-Britt is de heldin, een bourgeoise die tot inkeer komt en rebelleert tegen haar milieu, tot het tragische slot.
Je zou het hooguit een komedie kunnen noemen in dier voege dat het ook een scherpe satire is op upper-class kringen, waarin we behalve reeds genoemden ook oa. Pappas ontmoeten als geblondeerde overspelige echtgenote en Marina Vlady als minderjarig vriendinnetje van een ouwe vetzak.

Pedanterie en arrogantie binnen de hogere kringen zijn zo’n beetje de trefwoorden, die mij te binnen schieten bij deze film over uitlokking, vreemdgaan, intriges, hypocrisie en chantage, uiteindelijk culminerend in de zelfdoding van een onschuldige, toegewijde dienstmeid. Door de elkaar snel opvolgende ontwikkelingen komt de film aanvankelijk wat warrig over, maar al spoedig wordt de rode draad zichtbaar. Achteraf kun je niet anders dan constateren dat het scenario knap in elkaar steekt.
Het aandeel van Gina Lollobrigida in deze film is aan de zeer bescheiden kant. De voornaamste rollen worden vervuld door de voortreffelijk debuterende May Britt en door Anna Maria Ferrero als haar dienstbode. Klein, maar opmerkelijk bijrolletje voor de nog piepjonge Marina Vlady als de zeer jeugdige minnares van een rijke industrieel, die haar vader had kunnen zijn.
Een mooie film, die geleidelijk aan steeds meeslepender wordt.