Rebelle (2012)

Canada
Drama / Oorlog

geregisseerd door Kim Nguyen
met Rachel Mwanza, Alain Lino Mic Eli Bastien en Serge Kanyinda

Ergens in de Afrikaanse Sahara vertelt Komona, een veertien jaar oud meisje, haar nog ongeboren kind dat in haar groeit het verhaal over haar leven en sinds ze betrokken is bij de oorlog. Dit leven begon toen ze op haar twaalfde werd ontvoerd door de guerrilla's, haar familie werd vermoord en haar dorp platgebrand. Haar commandant misbruikt haar en Komona trekt langzaam uit zelfbescherming naar een oudere jongen met een witte haardos die ze 'de magiër' noemt en met wie ze probeert te ontsnappen.

Vanaf 23 augustus in de bioscoop (Imagine)

Trailer (YouTube)

avatar van Hannibal
Mooi verhaal over de regisseur en het hoofdrolspelertje, dat een groot acteertalent blijkt te zijn.

avatar van Redlop
Totstandkoming duurde 10 jaar, het ziet er dan ook gruwelijk realistisch uit. Wat de kindsoldatenellende ook niet bevordert is dat in het weliswaar straatarme gebied iedere idioot een Kalasjnikov bezit. Aangrijpend dat zeker, maar aangezien alles draait om geweld en onderdrukking word je ook ergens immuun voor de slachtpartijen. 3,5*

avatar van John Lee Hooker
Magnifieke prent waarbij ik met gebalde vuisten en een kalme roes heb zitten toekijken hoe een twaalfjarig meisje ontvoerd wordt en vervolgens een zware tijd moet doorstaan. Erg mooi spel van de onbekende Rachel Mwanza en ook de bijrollen kwam realistisch over. Fijne manier van filmen, de Afrikaanse muziek vult de onheilspellendheid aan en er is een goede balans tussen het mentale en fysieke geweld.

avatar van The One Ring
Een beetje een dubbel gevoel heb ik bij Rebelle. Aan de ene kant maakt het wel indruk, al is het maar omdat het onderwerp zelf al zo heftig is dat het moeilijk geen impact kan hebben. Aan de andere kant vond ik het vooral aan het begin een erg typische film over kindsoldaten, die eigenlijk precies laat zien wat je verwacht. Het is bijna een sterke film, omdat het onderwerp zo verschrikkelijk is en niet zozeer door de film op zich. Dit geldt vooral voor het eerste deel waarin de focus ligt op de gruwelijkheden. Maar zelfs het liefdesplotje en de afloop daarvan vond ik niet bepaald verrassend of verfrissend. Zelfs de keuze van de naam 'Magicien' voor de albino is typisch. De filmstijl is even voorspelbaar met een handheld gedaan om het waarschijnlijk wat natuurlijker te maken.

Het enige verrassende is dat Komona de doden kan zien en dat de film later ineens draait om haar poging haar ouders te begraven. En dan werkt de film ineens een stuk beter en de laatste paar scène vond ik dan ook het sterkst. Het is een krachtige manier om de moeite om een trauma te verwerken te verbeelden. Dit samen met het goede acteerwerk van de jonge acteurs en de toch wel pijnlijke oorlogsscènes (hoe voorspelbaar ook) maken het toch wel gedenkwaardig.

avatar van Hannibal
Zeer indrukwekkende film die uiterst geloofwaardig is. Niets dan lof voor de jonge hoofdrolspelers en hun uitzonderlijke acteertalent.
Niet alleen het probleem "kindsoldaat" komt aan bod, maar tevens het trieste leven dat Afrikaanse albino's hebben wordt duidelijk door het feit dat grote groepen van deze mensen afgezonderd leven in een eigen dorp, ommuurd en beveiligd.

Mijn dochter, die tijdens de film naast mij zat en werd geconfronteerd met een meisje van haar leeftijd maar verder met een totaal ander leven, had er ook duidelijk veel moeite mee. Vrij onschuldige vragen zoals: "Hoe kan een meisje van 14 nou trouwen?" en "Waarom moet er persé een witte haan gevonden worden?" tot grote afschuw, medelijden, en zich terecht realiserend dat haar leventje helemaal niet zo verkeerd is.

Het scéne waar het meisje Komona, eenzaam en alleen, na een moeizame roeitocht, een kind baart, en vervolgens de laatste overblijfselen van haar ouders begraaft, die ze nota bene zelf onder dwang heeft doodgeschoten, zal ik nooit vergeten. Zelden heb ik zo'n immens gevoel van medelijden gevoeld.

Koud en kil drama best de moeite waard maar alleen had ik totaal geen band met de karakters en de film heeft geen indruk bij me achter gelaten.

avatar van Thomas83
Loodzwaar onderwerp, maar vreemd genoeg deed de film lang niet zoveel met me als ik had gedacht. De film probeert eigenlijk totaal niet te scoren met sentiment, wat makkelijk had gekund, en is ook wat aan de trage kant. Op zich valt dat allemaal wel te prijzen, maar iets meer tempo en scènes die eruit springen hadden wel gemogen van mij. Er zijn wel wat pijnlijke momenten natuurlijk, maar alleen de scène waarin Komona haar ouders begraaft vond ik erg indrukwekkend. Rachel Mwanza maakt sowieso veel indruk. 3.0*.

Sterke en realistische drama film die een realistisch beeld geeft van hoe het leven van zon kindsoldaat eruit ziet en wat voor traumatische gevolgen dat voor zon kind heeft. De acteerprestaties zijn erg sterk, toch miste ik een beetje een ''band'' met de hoofdpersoon... en had er afentoe net wat meer tempo in mogen zitten...
Maar ondanks die 2 minpuntjes ben ik toch blij dat ik deze film gezien heb, indrukwekkende film (maar er had meer ingezeten)
dus nu 3*

avatar van Pazmaster
Interessant en keihard onderwerp dat mij toch niet echt wist te raken. Het verhaal is gewoon niet goed genoeg. Hier had wat mij betreft veel meer in kunnen (en moeten) zitten. Aan het acteerwerk ligt het in elk geval niet, dat was in orde. Ook ik hou het op 3 sterren

Deze hartverscheurende, aangrijpende en intrigerende documentairachtige film over kindsoldaten en de waanzin van de burgeroorlog werd voor een Oscar genomineerd en sla ik hoger aan dan het in mijn ogen overgewaardeerde Amour van Michael Haneke, die er met de hoofdprijs vandoor ging. Het in beroering brengende drama herbergt een aantal werkelijk gruwelijke, afschuwwekkende scenes. De grootse gruweldaden worden niet getoond, maar er is niet bijzonder veel fantasie voor nodig om ze levendig voor de geest te halen. Ik ergerde me bij deze productie minder aan de handcamera's: vooral omdat op deze wijze de angst en de paniek van de personages geaccentueerd lijkt te worden. Gelukkig is er ook ruimte voor wat lucht: mooi is de aarzelende liefde tussen de beide hoofdpersonen. De in het algemeen jonge cast speelde uiterst overtuigend; Rachel Mwanza won met haar rol de Zilveren Beer op het filmfestival van Berlijn (de prijs voor de beste actrice).

zéér benieuwd naar deze film, komt in april op het programma van de filmclub in Oostende.

avatar van james_cameron
Deze Oscar-genomineerde film over kindsoldaten ergens in Afrika is helaas weinig boeiend. Het verhaal wordt afstandelijk verteld en de personages blijven nogal tweedimensionaal, waardoor de gebeurtenissen, hoewel sporadisch best schokkend, weinig impact hebben. Overtuigend in beeld gebracht en goed gespeeld, maar het resulteert niet in een meeslepende of zelfs maar interessante film.

avatar van alvinvdv
Een bijzonder aandoenlijke film....

Je moet al een NVA'er of een VB'er zijn als dit je niks doet.
In Nederland komt en typische PVV'er in de buurt van bovenstaanden...

'doet me niks' 'geen voeling mee' zelfs 'niet interessant' enz....

Bepaalde recensies op deze film schokken me echt....!
Deze film krijgt gewoon te weinig aandacht in de pers.
bv. in vergelijk met:

'Argo' >>> vinden we TOP hé..! En die propaganda rommel kreeg dan weer wel een oscar....

avatar van henkula
Wat een onzin, ik hoef Argo niet te zien om deze film te beoordelen. Het is natuurlijk vreselijk wat daar gebeurd, maar dat is geen reden om een 'zwakke' film te maken.

avatar van Gatvol
Hier worden nog maandelijks albino kinderen ontleed met hakbijlen (in daglicht..) omdat de zwarten geloven dat albino's magie bezitten als je de ledematen kookt en eet..

En nee, das geen grapje

(zuid afrika)

avatar van olbo
Vond deze film totaal niet aangrijpend. Moest moeite doen om mijn aandacht erbij te houden.

Kille , sombere en op bepaalde momenten harde film.
Vrijwel geen soundtrack in deze "Rebelle" wat de film ook nog eens realistischer maakt.
Zou in deze week van War Child een prima promotiefilm zijn geweest.
Toch op een andere manier weet dit oorlogsdrama je niet helemaal mee ze zuigen in het verhaal.
Het is te afstandelijk misschien.
Verder is het geheel wel "mooi"gefilmd .

avatar van Noodless
James_Cameron schreef :

Kijk , ik heb net een heel andere mening over deze film. Ik vond het net wel boeiend omdat het allemaal afstandelijk verteld wordt en de personages vrij vlak blijven waardoor de gevechten, het leed en heel het gebeuren rond de kindsoldaten in een realistische, vrij harde belevenis resulteerde. Dus de manier van vertellen heeft bij mij althans een beter effect. Zo zie je maar hoe meningen kunnen verschillen ondanks het weinig onderlinge puntenverschil. 7/10

mooi realistische gefilmd, ik vraag me af of het niet veel zwaarder was voor deze kinderen, deze film was voor mij niet echt boeiend, gevoelsmatig raakte het me ook niet, bij momenten was het hard en kreeg je het idee wat er gebeurd moet zijn, maar er ontbrak iets wat de film pakkend maakt en je de beleving echt mee krijgt. Het leek wel of het de film voor zo´n zwaar onderwerp luchtig gehouden moest worden. Wat ik ook vreemd vond was schietpartij-en zonder lijken, een uitgemoord dorp zonder lijken. Voor de beeldvorming het kijken waard.

avatar van Phantasm
Over het geheel maar matig, een film waar ik me niet erg op kon concentreren, je moet ervan houden, voor de liefhebber.

avatar van opa-ben
aangrijpende film.

avatar van Marvinleeaday
Gekeken na de mij tegenvallende "Lore" en ook deze viel me tegen. Zal vast mijn avond niet hebben gehad. Krijgt ook een tweede kans.

Redelijke film waarin een meisje ergens in Afrika wordt ontvoerd door een rebellenleger en wordt getraind als kindsoldaat. De vertelwijze waarin het meisje haar ongeboren kind haar eigen geschiedenis verteld is mooi gekozen. Een aantal indringende momenten, maar tussendoor is de film te langdradig (ondanks de korte speelduur).

avatar van Decec
Een mooie drama/oorlogfilm...
Mooi verhaal...
Prima acteerwerk...
Uitstekend achtergrond muziek
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld....

avatar van 93.9
Mooie HD kwaliteit. Verhaal is hard en realistisch. Acteerprestaties waren ook in orde.
Met deze ingredienten had er wel een meeslepender film ingezeten. Mistte dat een beetje...

Zoveelst film over de chaos en het geweld dat al vele tientallen jaren heerst in zwart Afrika.
Indrukwekkend en bedroevend. Ge vraagt je uiteindelijk af hoe dat het mogelijk is dat een ras dat ik als van nature open en optimistisch bestempel, met muziek en dans in lijf en leden, tot dergelijke wreedheden komt.

ipman-99
"And I Had To Learn To Make The Tears Go Inside My Eyes." ... " !!!

Pracht van een Drama !!! 'Rebelle' is een aangrijpend
en dramatisch portret van een jong meisje dat al snel
de ellende van het leven ondervindt ... !
Rachel Mwanza zet op een levensechte manier
de 'jonge vrouw' neer die al de 'chit' bij de rebellen moet ondervinden.
Het verhaal begint wanneer ze 12 jaar is en ze la moet kiezen tussen
leven en dood. De locaties (Afrika) werden prachtig weergegeven net
zoals de ondersteunde prachtige muziek.
Aangrijpend drama over kindersoldaten die dikwijls geen keuze hebben
en moeten overleven op allerlei manieren!

avatar van cantforgetyou
Deze film wordt erg over gewaardeerd naar mijn mening. Ik vond er weinig aan. In het begin dacht ik. Hé. Dit wordt heftig en goed. Maar hoe langer ik keek hoe duffer de film. Boring.