Rebelle (2012)

Canada
Drama / Oorlog

geregisseerd door Kim Nguyen
met Rachel Mwanza, Alain Lino Mic Eli Bastien en Serge Kanyinda

Ergens in de Afrikaanse Sahara vertelt Komona, een veertien jaar oud meisje, haar nog ongeboren kind dat in haar groeit het verhaal over haar leven en sinds ze betrokken is bij de oorlog. Dit leven begon toen ze op haar twaalfde werd ontvoerd door de guerrilla's, haar familie werd vermoord en haar dorp platgebrand. Haar commandant misbruikt haar en Komona trekt langzaam uit zelfbescherming naar een oudere jongen met een witte haardos die ze 'de magiër' noemt en met wie ze probeert te ontsnappen.

avatar van SPT
SPT
Natuurlijk is het drama dat het hoofdpersonage als kindsoldaat heeft moeten meemaken verschrikkelijk, maar dat maakt nog geen goede film. Als mensen daar kritisch over zijn wil dat nog niet zeggen dat ze geen empathie kunnen opbrengen voor de ellende in de wereld zoals sommigen hierboven suggereren. Ondanks dat aan deze film 10 jaar is gewerkt had er simpelweg meer in gezeten.

Wat een film! Wat een relaas, dat een jong meisje haar ongeboren baby in haar buik vertelt over de gruwelijkheden, die zij als kindsoldaat in een rebellenleger heeft meegemaakt. Zonder meer groots de wijze, waarop de jonge en onervaren Rachel Mwanza haar centrale rol invult, mede gezien haar wel heel bijzondere achtergrond. Het soms overdonderende camerawerk geeft de film een extra dimensie. Treffende poster ook.

In meerdere opzichten een indrukwekkende, realistische film, die je op ongemakkelijke wijze confronteert met een hedendaagse, afschuwelijke werkelijkheid. Misschien niet de meest geëigende film om op kerstavond te bekijken, maar ik ben toch blij dat ik 'm heb opgezet. Ik werd er stil van en een moment van reflectie is op zo'n avond zeker zo gepast.

avatar van anne J
Er staat 'morgen om 22.40 op Canvas' (morgen is 07-04), maar ik zie het nergens op onze tv in de tv gids staan om hem op te nemen. Foutje hierboven? Of staat het verkeerd op tv? Of komt de film op een andere dag /tijd ?
Om 22.40 morgen staat Calamity (een korte film) op Canvas in de tv gids ....

Dat komt omdat de Davis Cup (Tennis) ervoor in de plaats komt!

avatar van Brabants
Indrukwekkende beelden van kinderen die op jonge leeftijd snel volwassen moeten worden en alleen maar ellende meekrijgen i.p.v. veel liefde. Het verhaal is meeslepend en mijns inziens zeer menselijk. Sterke film!

avatar van stephan-0115
Was van plan deze een aantal maanden terug al te bekijken, maar doordat de Belgen Davis Cup speelden werd deze uit de programmering gehaald. Afgelopen weekend was hij dan alsnog op tv, maar helaas was het niet wat ik ervan had verwacht.

Het misbruik van Komona bevat maar een zeer klein gedeelte van de film (ook vanuit het niets) en daarvoor stierf de Magiër al. Ze trok dus niet door het misbruik naar Magiër toe. Ook was het wel heel makkelijk hoe ze konden ontsnappen van de rebellen en het trouwgedeelte deed me ook niets en was m.i. te lang uitgesponnen.

Viel dus wel wat aan te merken, waardoor ik blij was dat de film na goed 80 minuten klaar was.

avatar van henrygreenway
waarom worden dit soort films gemaakt !! afkeuring

avatar van GoodOldJack
Ben het volmondig eens met de verwoording van Bbarbie, film heeft hier behoorlijk wat indruk gemaakt.

avatar van Mr Thee
Ik heb me wel laten verrassen door deze film. Ondanks het wat rommelige verloop had blijft het verhaal wel hangen. De afwisseling van geweld, actie en raadselachtige beelden , geluid en prachtige muziek zorgt voor enige verwarring maar uiteindelijk vooral voor een verontrustend gevoel. Het geweld werd op een mystieke wijze afgewisseld met een soort visioen een indruk van de spelende tieners van actiefiguur JC van Damme . Je kan dat stukje komisch opvatten, maar daar is dan ook wel het komische gedeelte in één beeld samengevat. De beelden zijn soms raadselachtig en prachtig. Dat alles begeleid door een prachtige soundtrack met artiesten als Artur Nunes en Os Kiezos ( beiden uit Angola, niet Kongo!), een must voor liefhebbers van afrikaanse (soul-) muziek: KLIK.

De introductie van de visioenen/ geesten gebeurt op een uitstekend moment tijdens de aanval van het regeringsleger. Zijdelings komen ook links met het westen kort aan bod: de VN jeep en de coltanmijn. Achtergrond coltan: KLIK. Opvallend: de film vangt aan met een narratief, maar dan spreken een tijd lang vooral de beelden voor zich: eerste veel actie, dan de visioenen en vervolgens vooral veel sfeerbeelden die elkaar sfeervol en intens afwisselen begeleid door intens geluid en muziek dit wordt gaandeweg weer vervangen door het verhaal dat de verteller de kijker wil vertellen en de beelden en de muziek vertellen het open einde, een niet meer eindigende zoektocht naar betekenis, of toekomst?.