Un Peu de Soleil dans l'Eau Froide (1971)

Alternatieve titel: A Little Sun in Cold Water

Frankrijk / Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Jacques Deray
met Marc Porel, Claudine Auger en Judith Magre

Een depressieve journalist gaat bij zijn familie in de provincie logeren en wordt verliefd op een getrouwde bourgeoise, die hem volgt naar Parijs. Terug in zijn oude leventje wordt de geliefde een blok aan zijn been en verzandt hun relatie in een sleur.

Weinig verrassende 'lovestory' in het Franse upperclass milieu tussen een getrouwde vrouw in Limoges en een depressieve journalist uit Parijs. De film gaat over twee volstrekt oninteressante personages en mist iedere warmte en bezieling. Met name de hoofdpersoon is een nogal irritant en zelfingenomen mannetje. De film heeft een pathetisch slot, dat een filmer nu niet meer zou durven te gebruiken. Zoals gebruikelijk in Franse films uit die tijd wordt er veel gedronken en gerookt en zitten ze voortdurend in cafés. Misschien was dit begin jaren zeventig wel gewaagd, maar nu is het een nietszeggend overblijfsel uit lang vervlogen dagen.