Cztery Pory Roku (1985)

Polen
Komedie / Drama

geregisseerd door Andrzej Kondratiuk
met Iga Cembrzynska, Andrzej Kondratiuk en Arkadiusz Kondratiuk

Een autobiografische film over filmregisseur Andrzej Kondratiuk, zijn vrouw, de actrice Iga Cembrzýnska en zijn broer, de regisseur Janusz Kondratiuk. Ze wonen in een afgelegen houten huisje op het platteland. Daar bezinnen ze zich over hun leven. Andrzej houdt ervan geblinddoekt zijn tijd door te brengen, zodat hij zich kan wenden tot zijn diepste zintuigen. Zijn echtgenote verzamelt kruiden en bloemen. Ze hebben een aantal huisdieren. Hij en zijn broer gluren naar hun dikke buurvrouw, die een bad neemt.

avatar van Mac Hammer Fan
De prent won de Zilveren Leeuw op het Poolse Festival en het Bronzen Luipaardoog op het Festival van Locarno in 1985. Deze autobiografische film werd volledig met eigen middelen gemaakt. Regisseur Andrzej Kondratiuk zorgde ook voor de fotografie en de muziek. Het werd een intelligent en intrigerend discussiestuk over de betekenis van het leven.