Parade's End (2012)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog
287 minuten (miniserie, 5 delen)

geregisseerd door Susanna White
met Benedict Cumberbatch, Rebecca Hall en Adelaide Clemens

“Parade’s End” vertelt het verhaal van een driehoeksverhouding tegen de achtergrond van de Eerste Wereldoorlog en een maatschappij waarin de waarden en normen op een keerpunt staan. Centraal staan de Engelse aristocraat Christopher Tietjens (Benedict Cumberbatch), diens mooie, maar wrede vrouw Sylvia (Rebecca Hall) en Valentine Wallop (Adelaide Clemens), een jonge suffragette op wie hij hopeloos verliefd wordt.

Trailer (YouTube)

Vanaf 10 december te zien op HBO (NL)

avatar van Koekjesdeeg
Maar dit is toch helemaal geen film?

avatar van Martin Van K
vanaf volgende week dinsdag te zien op één.

avatar van Ayres
Ik moet altijd erg lachen om de reclame van één die erna komt. " Een van de beste boeken uit de Engelse geschiedenis, Parade's End, nu voor het eerst vertaald!"
Moet wel een top boek zijn, dat ze hem nu pas voor het eerst vertalen....

Vond het een prachtige miniserie, ondanks dat liefdesverhalen in principe niet meteen mijn genre is. Sommige zaken zoals de karakters en gedragingen zijn soms wat moeilijker te begrijpen. Dit komt volgens mij (in mijn geval) eerder door het gebrek aan kennis over Engeland, cultuur en des te meer in die tijdsperiode.

avatar van speedy23
Is in België al een tiental dagen te koop.

avatar van AC1
AC1
Tijdens de tweede aflevering heb ik deze serie afgezet want het spreekt me niet erg aan.

Goede gelegenheid om deze Britse serie eens te bekijken in het jaar waarin het begin van de Eerste Wereldoorlog, nu honderd jaar geleden, wordt herdacht. Want die oorlog met al z’n verschrikkingen, de loopgraven, de vele doden, gewonden, de stompzinnige beslissingen en de mensen die gek werden in deze hel op aarde worden in Parade’s End gedetailleerd getoond. Je zit er bijna letterlijk middenin.

Toch is het niet dat waar het in deze serie om draait. Dat is in feite de afbrokkeling van de normen en waarden, de erecodes en de omgangsvormen van een maatschappelijke klasse die z’n wereldbeeld ziet verkruimelen en nauwelijks weet hoe hier mee om te gaan. Sommigen verzetten moeiteloos de bakens, anderen houden moeizaam vast aan wat ze gewend zijn. Parade’s End zou je misschien vrij kunnen vertalen met het eind van uiterlijk vertoon.

Centraal staan Christopher (Benedict Cumberbatch) en Sylvia (Rebecca Hall) die hun liefdeloos huwelijk voortzetten omwille van een kind en de conventie. De capricieuze (en misschien losbandige) Sylvia is kort na haar huwelijk een relatie begonnen met een andere man. Haar echtgenoot heeft daar op gereageerd met begrip en respect, maar zonder veel menselijke betrokkenheid. Het is nu juist dit gebrek aan passie dat een blijvende splijtzwam wordt en een echte verzoening in de weg staat.

Maar het duurt wel even eer dit drama met al z’n gevolgen in volle hevigheid zichtbaar wordt, verstopt als het wordt achter ironie, bedekte toespelingen en goede omgangsvormen. We hebben het hier wel over de betere klassen in het Engeland van voor de Eerste Wereldoorlog. Hoewel misschien verwend door series als Downton Abbey en Upstairs Downstairs, die tijd (en klasse) staat inmiddels wel heel ver van ons af. De makers van Parade’s End doen daar geen concessies aan en dat is bewonderenswaardig. Maar voor wie de vijf delen achter elkaar wil zien, is het wel een hele zit.

Met de vorm is natuurlijk niks mis. Dat kun je wel aan de Britten overlaten. Decors, kostuums, enscenering en acteerprestaties, het is allemaal topklasse. Hoewel ik Benedict Cumberbatch nogal stereotiep vond spelen en een beetje kriegel werd van die lijdende trek om z’n mond. Er valt veel te genieten met deze BBC/HBO-productie. Maar de echte emotie, de brok in m’n keel om wat die mensen meemaken, heb ik geen enkele keer gevoeld. Veel vorm dus, maar een beetje te weinig inhoud.

avatar van Johan24
Lange zit, in twee dagen alle vijf delen gekeken.

Zoals eerder vermeld is er weinig mis met de acteerprestaties en vormgeving. Het verhaal ontwikkelt zich natuurlijk wel, maar de sfeer blijft gedurende de serie overal gelijk waardoor je als kijker je soms verveelt.

Serie imponeert niet en kent te weinig indrukwekkende momenten.

2/5

avatar van J.Ch.
Indrukwekkend en teleurstellend tegelijkertijd.

Indrukwekkend:
- sfeer!
- daaraan bijdragend: de prachtige locaties en de mooie kostuums.
- mooie cinematografie, met als meest kenmerkende punt de manier van filmen in driehoekjes (niet zo mooi uitgedrukt), synchroon met de opening titles. Verwijzend naar een driehoeksrelatie? Zo zijn er wel meer details in de film die steeds terugkomen; zo geeft Sylvia's gebroken spiegeltje ook een bijzonder beeld.
- de Eerste Wereldoorlog, indrukwekkend in beeld gebracht.
- Uitstekend acteerwerk van Benedict Cumberbatch. Ik heb altijd hoge verwachtingen van hem en ook in Parade's End maakt hij deze waar. Christopher Tietjens is wel het soort personage aan wie ik zomaar een hekel zou kunnen krijgen, maar door Cumberbatch gebeurt dat niet. Ik snap zijn personage vaak niet, maar die 'lijdende trek om zijn mond' vond ik juist heel oprecht. Ik heb stiekem een zwak voor mannen die zo graag hun emoties in toom zouden willen houden, die een stiff upper lip hebben die desondanks trilt (en die van Cumberbatch doet dat heel mooi).
- Sylvia! Aanvankelijk wist ik niet zo wat ik moest denken van Rebecca Halls acteerwerk, maar het werd al snel duidelijk dat het gewoon Sylvia's manier van doen is. Ook deed Sylvia me meteen denken aan Cersei Lannister uit Game of Thrones. De associatie zou wel ontstaan zijn door de soortgelijke roodblonde haarkleur, maar er zijn meer overeenkomsten. Sylvia en Cersei zijn beide vrouwen die misschien wel als man geboren hadden moeten worden. Ze zijn te intelligent om door mannen te worden gedomineerd en gefrustreerd door hun beperkte leventje, en gooien bij gebrek aan beter hun lichaam en charmes in de strijd om het gevoel te krijgen dat ze er toe doen. Beide zijn meedogenloos en geslepen, maar blijken ergens heel diep ook oprechte gevoelens te hebben. Zeker na de vierde aflevering hoopte ik vurig dat Christopher toch voor Sylvia zou kiezen. Kortom, ik vond Sylvia een fascinerend personage.

Teleurstellend:
- waar is de samenhang? De miniserie is gebaseerd op vier boeken en ik denk dat de nog geen 300 minuten daar gewoon te kort voor zijn. Misschien dat je het beter volgt als je het oorspronkelijke verhaal kent, maar in de miniserie lijken de scènes elkaar soms op te volgen zonder dat er een verband is. Iets teveel ingedikt, vrees ik.
- zoveel bijrollen... De meeste daarvan worden matig uitgewerkt of verdwijnen plotseling van het toneel. Macmaster bijvoorbeeld, wat was nou zijn rol in het verhaal? En Edward Wannop? Sommige zouden eruit geschreven moeten worden, en andere hadden van mij meer verhaal mogen krijgen, zoals de door Rufus Sewell gespeelde krankzinnige dominee. Ik vond hem mateloos interessant, net als de al eveneens psychisch instabiele commandant onder wie Christopher dient. Ze komen even langs, wekken mijn interesse en zijn ineens weer verdwenen. Anderen komen steeds weer terug zonder dat ik onthouden heb hoe ze heetten en waarom ze in het verhaal rondlopen.
- Valentine Wannop. Het is bijzonder vreemd dat ik al snel voor de kant van Sylvia had gekozen, wat denk ik niet de bedoeling is, en wat al helemaal vreemd is omdat Valentine een suffragette is, en ik eigenlijk altijd sympathie heb voor vrouwen die strijden voor vrouwenrechten. Zodoende heb ik haar haast puberale opwinding aanvankelijk getolereerd, maar naarmate de serie vordert wordt Valentine steeds minder sympathiek. Het stemrecht speelt na de eerste aflevering geen enkele rol meer, Valentine is alleen nog maar Verliefd en dus kan ze ineens niets meer. Voor een deel geef ik het verhaal de schuld, en voor een deel Adelaide Clemens. Waar Benedict Cumberbatch, Rebecca Hall en zo goed als alle acteurs in de bijrollen uitstekende presentaties neerzetten kan Clemens er nauwelijks mee door.
- Het einde. Zoals gezegd had ik gehoopt dat Christopher voor Sylvia zou kiezen, en daar leek het ook even op totdat in de vijfde aflevering Sylvia ineens weer een stuk minder sympathiek werd neergezet zodat we als kijkers blijkbaar het allemaal goed zouden vinden dat Christopher kiest voor Valentine. En zo dus zijn principes opzij zet. (Het opzij zetten van die principes en het omhakken van de boom vond ik dan wel weer mooi parallel lopen). Sylvia geeft het ineens wel heel gemakkelijk op, ik had eerder gedacht dat ze haar polsen door zou snijden of wraak zou nemen. Ik vond het einde eigenlijk gewoon niet zo goed passen bij de personages.

Ik had hier meer van verwacht. Ik kan ook niet zeggen dat Parade's End slecht is, maar het had wel beter gekund. Meer de tijd nemen voor zoveel pagina's boekverfilming, of anders editen. En een andere actrice voor miss Wannop. Verder schitterend in beeld gebracht, intelligent drama met veel goed acteerwerk. Tegen elkaar afgewogen ontstijgt het voor mij net het gemiddelde.

avatar van Leo1954
Ik ben deze miniserie juist gaan bekijken omdat ik zag dat Adelaide Clemens hier in meespeelde. En dat deed ze weer prachtig. De perfecte aantrekkelijke maagd, het haast heilige dromerige meisje waar je bij weg droomt.

Maar goed, zij was zeker niet de enige die prachtig speelde, dat deden ze imo allemaal. En dan de vormgeving, zo prachtig. Het begin beloofde zelfs wat stouts, schokkends, maar dat werd niet doorgezet. Had het wellicht wat uit de gebaande paden kunnen tillen.

Dit is wat Engelsen o.a. zo enorm goed kunnen, iets prachtigs maken wat feitelijk niet boven het eerste de beste dames rommanetje uitkomt. Ik ken de boeken niet waarop deze miniserie is gebaseerd, blij toe zou ik haast zeggen.

avatar van Gish
Goede mini-serie die briljant had kunnen zijn als er meer tijd was genomen voor de diverse verhaallijnen. Zoals hieronder al wordt aangegeven zijn er teveel personages die niet uit de verf komen. Bovendien valt mij bij het herzien van de serie op dat het verhaal de laatste 2 delen inzakt.
De mooiste scene vond ik die bij de open haard tussen Wannop en Tietjens, dit was echte liefde.
En de grote ster is natuurlijk Rebecca Hall, wat een geweldige rol van haar.

Guess who's back:

Laurens Geels - IMDb