ad
  • 8.082.310 stemmen

Something from Nothing: The Art of Rap (2012)

Documentaire / Muziek | 106 minuten

Genre: Documentaire / Muziek

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Ice-T en Andy Baybutt

Met onder meer: Ice-T, Afrika Bambaataa en Dr. Dre

Releasedatum: 15 juni 2012

Over Something from Nothing: The Art of Rap

"Hip Hop didn't invent anything. Hip Hop reinvented everything"

Documentaire over rapmusic door de geschiedenis. De legendarische rapper Ice-T neemt de kijker mee op een persoonlijke tocht door de geschiedenis van de hiphop, haar herrijzenis van de straat en opkomst tot over de hele wereld. Hij spreekt een hele reeks aan rapzwaargewichten van Eminem tot Dr. Dre tot Snoop Dogg en Kanye West.

image

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Tof, komt op het lijstje!

The Cube

19 juli in de Nederlandse bioscopen van Pathé.

John Lee Hooker

Geheel onverwachts zag ik deze titel op het informatiebord van Pathé. Natuurlijk even naar binnen gestapt en het is een aangename afwisseling tussen alle standaard blockbusters.

De eerste helft krijgen we interviews te zien met enkele grootmeesters binnen de rapwereld zoals Dr. Dre, Xzibit, Eminem, B-Real, Run-DMC, KRS-One en Kool Moe Dee. De overeenkomst tussen de verschillende gesprekken is vooral het informeren over de manier van denken en het blootleggen van de oorsprong uit Jazz en Blues. Op zich redelijk gedaan door onervaren regisseur Ice-T en tussendoor krijgen we mooie beelden te zien van Los Angeles en The Bronx die bijgestaan worden door bekende nummers.

Het tweede gedeelte bestaat uit het live-optreden in Londen met enkele gasten die nog niet aan bod waren gekomen waaronder Wu-Tang Clan en Public Enemy. Het publiek kon van tevoren vragen stellen en daarna uit hun bol gaan maar ikzelf was niet van alle rappers onder de indruk. Ik ben eens naar een live-peformance geweest van Method Man en Redman en die waren vele malen energieker. Ik heb het idee dat deze live-acts ook meer als ondersteuning dienden om de documentaire te promoten.

Al bij al best aardig maar ik hoop dat het resterende materiaal van de interviews ook nog gebruikt wordt voor een wat uitgebreider verslag en dat dit werkelijk een 'teaser' was (Ice-T gaf aan dat er van elke rapper ongeveer een uur gefilmd is).

avatar van james_cameron

james_cameron

Interessante en onderhoudende documentaire van regisseur Ice-T, over het ontstaan van hip hop en de denkprocessen van de artiesten door de jaren heen. Een feest der herkenning voor fans van het genre, met een niet aflatende parade van grootmeesters, van oudjes als Melle Mel en Afrika Bambaataa tot hedendaagse sterren als Eminem en Kanye West. De meesten van hen hebben gelukkig zinnige dingen te melden, en de enthousiaste Ice-T krijgt zelfs de meest terughoudende rapper nog wel aan het praten (en freestylen). Natuurlijk propvol met geweldige hip hop-songs en vlot gefilmd en gemonteerd. Het had allemaal nog wel iets diepgravender mogen zijn, maar al met al zeker de moeite waard.

John Lee Hooker schreef:

Huh?? dat is toch heel anders dan de versie die ik zag, die had niets met een concert in London te maken..

Aardige docu is dit, al is het wel echt voor fans vermoed ik. Zoals DJ Premier terecht aangeeft in de docu, 'je moet het wel kunnen horen' .

Freestyles en anekdotes uit de begintijd gelardeerd met schitterende beelden van o.a. New York.

Doe ik het voor.

kos schreef:

Waar heb jij 'm gezien dan?

Thuis in de bluray versie.

John Lee Hooker

Ja, dat zal wellicht het verschil maken. Bij de bioscoop-versie was er nog een stuk van Londen aangeplakt waarin ze de film promoten en waar nog wat Live gerapt wordt.

Ok, eraan geplakt is niet zo erg, maar de speelduur die hier boven staat duurde mijn versie al wel. Dus hoop niet dat ze er bij jou iets uitgeknipt hebben.

Bij mij begonnen ze in New York, daarna naar Detroit voor Eminem en daarna Los Angeles.

John Lee Hooker

Ja het was er gewoon aan toegevoegd. Volgens mij duurde het in totaal iets van drie uur.