Billy the Kid (1941)

Western

geregisseerd door Frank Borzage en David Miller
met Robert Taylor, Gene Lockhart en Brian Donlevy

Billy jaagt op de moordenaars van zijn beschermheer, waardoor hij in de ogen van de wet zelf een moordenaar wordt.

Diesel
Veel te brave, naar mijn mening niet bijzondere western met een matige Robert Taylor en een weinig boeiend verhaal. De personages zijn slap uitgewerkt en veel dialogen zijn iets te houterig. Wel een paar keer moeten lachen om Frank Puglia, hij speelt een hele leuke bijrol als Mexicaanse gitarist en vond de manier waarop hij Viva La Vida zong erg leuk. Buiten dat, een matig filmpje dit...

avatar van Dogie_Hogan
Deze remake van de '30 versie is vandaag op BBC2.

edit
Aardige (Technicolour) Western tegen de achtergrond van landschap uit The Searchers. Jammer dat die indrukwekkende landschappen veelvuldig worden afgewisseld met studio-opnames met filmdoek op achtergrond en met de bijbehorende studio-acoustiek. Krijg je dat Bonanza-sfeertje (alhoewel in de film gelukkig de schaduwen van de studio-lampen ontbraken).

Zoals gezegd, aardige Western om (1x) te zien op een regenachtige dag (met een Donlevy en Tayler op de automatische piloot), maar zou de DVD niet kopen, mocht die ooit op DVD uitkomen.

Technisch gezien eigenlijk een 2.5*, maar laat verhaal toch zwaarder wegen, 3* (IMDB 6/10).

Billy the Kid struikelt in deze film tussen goed en kwaad, waarden en normen. Historisch gezien klopt er weinig tot niets van het verhaal. Het karakter van Billy the Kid wordt nogal geromantiseerd. Robert Taylor is ook niet de man om Billy the Kid te spelen. Robert Taylor ziet er daarvoor iets te volwassen en ernstig uit.
(Een totaal contrast met hoe Emilio Estevez Billy the Kid uitbeeldt in Young Guns).
De actie-opnames zijn af en toe storend doordat men close-ups laat zien, in de studio genomen, met op de achtergrond het ruige landschap. Het is dan ook een film uit 1941en ze zullen hun best wel hebben gedaan. In 2008 kijk je toch wat anders tegen zulke beelden aan.
Het maakt verder ook niet zo uit, het is geen meesterwerk tenslotte. Wel is het een film die vermaakt zolang je het niet zo nauw neemt met historische juistheid, acteerprestaties, fantastisch camerawerk en wat dies meer zij.

avatar van Brix
Vele malen gezien deze film.
De eerste keer in de bioscoop, toen ik een jaar of twaalf was, terwijl de film 'toegang boven de 14 jaar' gekeurd was.
Ik herinner mij nog goed dat ik peentjes zat te zweten toen er politie conrôle kwam tijdens de voorstelling.
Want zo ging dat vroeger.
Gelukkig werd ik er niet uitgepikt.
Dat geeft deze film toch wel iets extras voor mij.
Verder ben ik nu eenmaal een Robert Taylor fan, en zag hij er schitterend uit in zijn zwarte outfit, ook al leek hij in de verste verte niet op de echte Billy.
Die zag er heel wat minder knap uit, en vooral...véél jonger dan Taylor.
Billy the Kid is al door talloze acteurs vertolkt.
Weinigen daarvan leken uiterlijk op hem.
Kris Kristofferson kwam wel in de buurt vond ik.
En een acteur wiens naam mij ontschoten is, die in een historisch redelijk correcte docu-film de rol van Billy speelde.

Ik houd ook erg van de prachtige warme technicolor kleuren van deze film.
Inderdaad, wat teveel studio opnamen, zoals anderen hier ook al zeiden.
Soms zelfs met nep-paarden!
Geen echt sterke film is ook mijn mening, maar hij heeft toch zijn charmes voor mij.

avatar van Dogie_Hogan
Ook in week 48 laat de NL-tv weer een kans schieten om een Western uit te zenden; gelukkig heeft NL Western-vriendelijke buurlanden, zoals de UK (zie 'Statistieken') en Duitsland:
dinsdag 24 nov. 2009 bij de ARD, van 10.30-12.00u.

avatar van Brix
Vanavond te zien op TCM TV > 19:25 uur

WDR Fernsehen (Billy the Kid, zaterdag 21 april, 13:40 uur)