A Kis Valentinó (1979)

Alternatieve titel: Little Valentino

Hongarije

geregisseerd door András Jeles
met János Opoczki, István Iványi en József Farkas

László is een jongeman van 20 jaar die besloten heeft van het er eens flink van te nemen met het geld dat hij heeft gestolen. Hij zwerft doelloos rond in de hoofdstad Boedapest terwijl hij in taxi’s rijdt, in restaurants gaat eten, flirt met dames en gokt met flipperautomaten. Uiteindelijk komt hij in de meest vreemde situaties terecht.

avatar van beavis
Jeles, hier wil ik ook al een tijdje eens wat van zien!
En nog een hoog cijfer ook, zou mooi zijn als je tijd had er wat bij te vertellen McSavah

avatar van McSavah
Ja, niet een al te beste kopie gezien (is naar ik weet ook niet op dvd uitgebracht), maar de film was zeker sterk genoeg om daar niet al te veel hinder van te ondervinden. Misschien wel een film die minstens tien jaar eerder gemaakt had kunnen worden, hoewel ik denk dat de afbeelding van de maatschappij weer wat minder bij de new wave werkjes van de jaren 60 past. Het is hier toch allemaal een stuk triester en hopelozer (wel met humor weergeven overigens), en dus niet met hoop naar de toekomst kijken en die revolutie even op gang brengen. Qua plaatjes, locaties, hoeken, montage e.d. erg goed, en daarom wel behoorlijk vergelijkbaar met jaren 60 werkjes. Ook de overbelichting viel mooi op. Daarnaast duren enkele scènes/shots erg lang, wat het realisme vergroot (mede ook door het naturelle acteerweerk, voor zover ik dat als niet-Hongaar kan beoordelen). Tot slot verschijnen meermaals titels met soort van steekwoorden in beeld die de personages in hun gesprekken bezigen. En oh ja, Jeles past hier en daar zelfs nog wat hypermontage toe! Op deze manier is het aangenaam rondslenteren met de jongeman die op bovenstaande still zojuist een zonnebril heeft gekocht(?)

avatar van beavis
cool, dank

avatar van McSavah
Hopelijk brengt het Hongaars Nationaal Filmarchief of Second Run ofzo nog eens een dvd hiervan uit. Maakte in 2000 toch deel uit van de twaalf beste Hongaarse films aller tijden volgens Hongaren die er verstand van zouden moeten hebben.

avatar van McSavah
En het Hongaars Nationaal Filmarchief (MaNDA) heeft inderdaad een DVD uitgebracht!