Die Summe Meiner Einzelnen Teile (2011)

Alternatieve titel: Hut in the Woods

Duitsland

geregisseerd door Hans Weingartner
met Peter Schneider, Henrike von Kuick en Timur Massold

Twee zonderlinge jongens raken bevriend en bouwen samen een hut in het bos om van daaruit een nieuw leven te beginnen. Hun dagelijkse strijd om te overleven schept een sterke band tussen hen. Op een gegeven moment wordt de hut vernield en één van de jongens wordt meegenomen. Zo keert die terug in de maatschappij. De voormalige psychiatrische patiënt wordt wijs gemaakt dat zijn vriend uit het bos slechts een verzinsel is uit zijn verbeelding. Dit sterkt hem om terug te vechten en te bewijzen dat zijn vriend echt bestaat.

poster geplaatst

avatar van DwarreI
Lijkt me een mooie film.

Een fantastische film van onze oosterburen! Goede dialogen tusen de hoofdrolspelers en veel onverwachte wendingen en het was allemaal erg realistisch. De film deed me een beetje denken aan de films van de Dardenne broeders en Das Weiße Rauschen waarvan ik nu net pas lees dat het van dezelfde maker is. Een aanrader voor alle liefhebbers van de Duitse cinema!

Van Hans Weingartner zag ik reeds het uitstekende "Die Fetten Jahre sind Vorbei" en ook deze "Die Summe meiner einzelnen Teile" is een goede, boeiende film en als ik dan lees waar "Das Weisse Rauschen" overgaat, dan meen ik toch deze cineast zich meest buigt over maatschappelijke toestanden en problemen waartegen de mens moet opboksen.
Ook in "Die Summe..." vindt het hoofpersonage (knap vertolkt door Peter Schneider trouwens) weinig begrip daar wij het had verwacht en broodnodig had.
Positief is wel dat hij, ondanks zijn hulploosheid, psychische moeilijkheden en drankverslaving, er toch in slaagt vriendschap te ervaren. Die scènes zijn de mooiste uit de film en toont een heel andere "Martin".