Westerland (2012)

Duitsland

geregisseerd door Tim Staffel
met Wolfram Schorlemmer, Burak Yigit en Jule Böwe

Op het Duitse waddeneiland Sylt is het winter wanneer Jesús, een zwervende vrijbuiter op zoek naar zichzelf, en Cem, die stage loopt bij het departement voor milieu, elkaar ontmoeten. De twee krijgen een relatie met elkaar, maar de buitenwacht reageert negatief. De twee verliefde mannen besluiten vier regels te hanteren om hun relatie te laten slagen: geen wiet meer roken, verboden over te geven, leugens zijn uit den boze en het laatste verbod staat op doodgaan. Helaas zijn niet alle vier de regels even goed na te komen.

Een productie waarin niets gebeurt (het kabbelt maar wat voort) en net als het verhaal interessant begint te worden houdt de film op. En een film over een Duits-Turkse homoseksuele liefde had zo boeiend kunnen zijn, maar wellicht dat door de winterkou de gevoelens niet gedijen. Goed het verhaal komt ongekunsteld over, maar waarom moet het zo onbegrensd saai zijn? Ook de cameravoering ziet er amateuristisch uit en de cast is alles behalve overtuigend.