La Leggenda di Kaspar Hauser (2012)

Alternatieve titel: The Legend of Kaspar Hauser

Italië
Drama / Mystery

geregisseerd door Davide Manuli
met Vincent Gallo, Claudia Gerini en Elisa Sednaoui

Een update van de legende van Kaspar Hauser. Kasper spoelt aan op een Mediterraans eiland waar de lokale Sheriff (Gallo) de dienst uit maakt. Kasper ontpopt zich steeds meer als de muzikale verlosser van het nagenoeg uitgestorven eiland.

avatar van McSavah
Huh, wordt Kaspar hier gespeeld door een vrouw?

avatar van McSavah
Ziet er wel gaaf uit in ieder geval, en met Elisa Sednaoui

avatar van jarno1975
Voor mij is dit een onbekend verhaal maar hier staat beschreven wie Kapser Hauser was.

avatar van McSavah
Herzog heeft natuurlijk ook al een film over Kaspar Hauser gemaakt, al denk ik dat deze daar wel veel van zal afwijken. Ga hem zeker op het IFFR proberen mee te pakken!

avatar van Montorsi
Zoals verwacht de eerste echte interessante film die ik zie op het IFFR dit jaar.

Unieke film. Nog het best te vergelijken met een film als Dead Man. Gefaseerd, zwart-wit, iconische personages en neo-western met moderne accenten. Niet voor niets noemde Manuli Jarmusch als een van zijn inspiraties. Al is Kaspar Hauser wel een stuk absurder en abstracter, en waar Dead Man de sfeer uit elektrische gitaar-riffs, doet Manuli dat met de moderne Elektro wave.
Wanneer de soundtrack van Drive je positief wist te verrassen, zal dit ook wel wat voor je zijn. Zelfde stroming maar dan een stuk minder poppy, maar vooral erg gaaf.

Verder is het ontzettend bijzondere film, en alleen al dat is te prijzen vind ik. Maar dan moet het je nog wel bevallen. Gelukkig valt dit helemaal in mijn straatje. Rare vage fragmentarische scenes met absurde situaties, gesprekken en personages. Een interessant basisverhaal vervormd tot iets totaal anders met enkel de rode lijn en de referenties naar het originele verhaal blijven over. Gave rollen van Vincent Gallo die vooral hilarisch is als de Sheriff.

De film is bijzonder fraai geschoten. Ietwat statisch, en soms is de kadering niet helemaal optimaal, maar deze regisseur komt er wel met wat meer afwerking. Maar desalniettemin moet gezegd worden dat hij bijzonder fraaie plaatjes kan schieten.

Het moet gezegd dat hier zo links en rechts nog wat extra in had gezeten. Het eerste halfuur was echt geweldig. Daarna werd het iets minder, maar de finale is weer fantastisch. De laatste dansscene mag linea recta in mijn lijstje van favoriete dansscenes

Erg bijzonder, alleen al voor diegenen die er niet voor terugdeinzen iets te zien wat je niet vaak zal zien. Dikke 4*

Had je de link met Jarmusch al bedacht tijdens het kijken of omdat de regisseur dat zelf aangaf? Ik moet zeggen dat ik meer Fukui, Barney, Daft Punk, Gallo als vier smaken had gekozen tijdens het kijken dan Jarmusch, Wenders die hij zelf naar voren bracht (Jodorowsky a la).

Hoe dan ook geslaagd en alle lof voor de mix van setting, allegorie, muziek en enscering. Niet perfect omdat meer substantie en minder gimmicks de film wel goed zou hebben gedaan.

Ben niet kapot van Gallo, maar al die vrouwen om hem heen hebben 'm flink getemd.

Regisseur vond de projectie slecht / onscherp (was-ie ook) en het geluid was hard en schel, maar dat mocht de pret niet drukken.

avatar van Montorsi
Ik vond het vooral op Dead Man lijken (tijdens het kijken al ja), maar niet perse op Jarmusch' oeuvre in het algemeen. Het verbaasde me niet dat hij hem noemde, maar zag er (buiten Dead Man) niet zo heel veel in terug.

avatar van beavis
Electroma (2006) heb ik ook 3,5 gescoort zie ik, die vond ik heel vergelijkbaar maar net iets stijlvoller. Dat gezegd hebbende was de absurde humor hier net weer wat absurder en dat is toch wel helemaal mijn ding. Vooral die priester vond ik geweldig, heel Italiaans ook zo op de fiets en rebels... De Jarmush referenties zijn ook wel duidelijk, niet alleen Dead Man maar ook wel ghost dog en limits of control... alleen moest ik daar pas aan denken toen de regisseur de naam dropte
Leuke film vooral, niet geniaal, daarvoor heeft de regisseur net wat te weinig te zeggen (hij noemde zo'n lege platitude dat we in "het westen" "niet meer communiceren" als motivatie achter de film; volgens mij wilde hij gewoon een leuke coole absurde onconventionele film maken, en dat is gelukt)

edit: het heeft ook wel wat weg van het werk van François-Jacques Ossang ;daarvan zag ik pas één film, vorig jaar op het IFFR, en daar was ik helaas niet van onder de indruk, maar volgens mij zijn er wel duidelijke overeenkomsten in de aanpak (en Wolfson was ook erg enthusiast over beide heren, rebelse rock-n-roll cinema ligt hem wel blijkbaar... Alex Cox en Harmony Korine zijn dan wellicht nog twee andere referentiepunten)

avatar van robertinho
Ik kijk er naar uit Montorsi!

Reinbo
Pfff Electorama heb ik op een 0,5.... Als dat maar goed komt.

Zit je mij te pushen om 4* te geven, geeft-ie zelf een 3.5*...

avatar van beavis
ik ben geen pusher zelfs geen priest
zei dat het ook wel een vier waard was door de coole stijl, maar dan wel een kleine vier, heb uiteindelijk toch voor afronding naar meneden gekozen, ook gezien mijn Electroma stem.

ga nu Beket even opzetten, begin vandaag wat later in Rotterdam, kijken of het inderdaad een goed twee-luik is, zoals de regisseur vertelde...

edit: zeker een goed twee-luik! de inhoud van Beket maakt Kaspar Hauser misschien net nog een tikkie sterker (maar laat em op 3,5 staan en zet Beket op 4). Doet weer aan heel veel dingen denken. Beckett uiteraard en ook daar van afgeleiden als The Third Policeman - Flann O'Brien (1967) - BoekMeter.nl
Jiskefet ook, een film over de absurditeit van het bestaan (ook Camus dus). Qua stijl geheel zoals Kaspar Hauser alleen is hier de bijbelse Adam ipv Cowboy een DJ, maar er wordt net zo hard gedanst coole ontdekking weer van het IFFR, nu Beket nog even toevoegen...

avatar van The One Ring
Mochizuki Rokuro schreef:

Regisseur vond de projectie slecht / onscherp (was-ie ook)

Bij de voorstelling die ik bezocht kwam de regisseur van te voren nog even verklaren dat hij er zelf op toegezien had dat de projectie ditmaal wel scherp was (was-ie ook). Wel beschamend dat de man die Manuli introduceerde de film The Enigma of Kaspar Hauser noemde...

Leuke, gekke verfilming van de geschiedenis van Kaspar Hauser. Het is duidelijk de bedoeling om zo excentriek mogelijk het verhaal te vertellen terwijl toch nog een coherent geheel te blijven. Dat lukt wel, al ben ik het met Mochizuki Rokuro eens dat het misschien iets te gimmicky is om werkelijk sterk te zijn. Niettemin pakte de film vooral goed uit omdat het idee van Kaspar Hauser als een vrouwelijke dj die danst op ritmes die ze kennelijk in haar hoofd hoort goed werkt. Sowieso vond ik alle scènes waarin dansen een grote rol speelde prachtig. Niet alleen het einde, maar ook bijvoorbeeld die scène waarin Hauser en die prostituee met superimposition over elkaar heen gezet zijn is echt prachtig. Ook slaagt de film er sterk in om het gevoel van een andere wereld te creëren.

Maar ondanks dat alles boeiend was en de scènes eigenlijk allemaal wel voor mij werkte had ik toch over het algemeen het gevoel dat ik voornamelijk naar een excentrieke vertoning zat te kijken. Erg leuk om te zien, maar ik bleef het gevoel hebben dat er meer zat in de allegorie van de gekke, maar misschien goddelijke dj op het uitstervende eiland. Iets meer bijt of satire misschien? Daarbij vond ik de Vincent Gallo ook snel irritant worden als de sheriff, in tegenstelling tot de rest van de cast.

Reinbo
Ga deze nu kijken. Hopelijk kan hij me na het geweldige Black's game nog goed raken.

Reinbo
Vervelend pretentieus, maar vooral leeg art filmpje. De dansscenes waren nog best leuk en de muziek erg lekker, maar de rest was vooral nietszeggend en vaak zelfs irritant. Met als dieptepunt de priester, die na Roberto Begnini's rol in Vita e Bela de boeken in kan als een van de meest irritante ooit. Wat een vervelend nietszeggen personage.

Voor de dansscenes een 3,5 maar voor de rest een 0,5. Denk nog even na of ik het nog afrond naar beneden.

Nou vooruit toch een 2* vanwege het dj dansje van Gallo.

avatar van robertinho
Echt genoten. Heerlijke muziek, hilarische scenes, leuke personages en een beeldschone Elisa Sednaoui. Geweldig!

Reinbo
Elisa zat nog in de zaal.... Projectie was ook niet helemaal scherp. Stond gefocust op de titels en niet op de film. Geluid was wel op, maar ik vind die Jurriaanse Zaal met de lichte muren toch de slechtste zaal van het IFFR.

avatar van robertinho
Kaspar zelf zat er toch ook in? Ik zag die blonde punt ergens bovenuit steken. Vond de zaal ook niet zo denderend nee, oncomfortabele stoelen en niet echt gemaakt voor de lange zit. Gelukkig had ik aan weerszijde een vrije stoel zodat ik af en toe een beetje kon hangen.

avatar van Malick
Het Blu-Ray nieuws van het jaar?!

Leuk
al kan ik me nog wel veel beter bluray nieuws voorstellen