Zbogum na Dvaesetiot Vek (1998)

Alternatieve titel: Goodbye 20th Century

Macedonië
Komedie / Fantasy

geregisseerd door Darko Mitrevski en Aleksandar Popovski
met Lazar Ristovski, Nikola Ristanovski en Vlado Jovanovski

Film bestaande uit drie delen met in het eerste deel een blik in de toekomst, 2019, waarin een ongewapende man wordt neergeschoten maar niet kan sterven. De man blijkt onsterfelijk te zijn en hoort van een profeet dat hij hiervoor een opdracht moet voldoen. We vliegen naar 1900, naar de eerste gefilmde bruiloft. Het blijken een broer en zus te zijn die niet gelukkig worden samen. Dan naar het jaar 1999 waar een psychopathische Kerstman en een groep bizarre mensen worden gevolgd die wachten op het einde van het Millennium.

avatar van The Eye
Deze film is heerlijk bizar. Post-apocalyptische Oostblok Kitsch vol absurde wendingen, die niet zelden hilarisch zijn. Ondersteund met enerzijds punk en anderzijds operette wordt de eigenzinnige beeldenbrij muzikaal ondersteund. En ondanks dat het verhaal vertelt wordt aan de hand van vrije associatie is er ergens toch een rode draad te bekennen, zodat de film ontsnapt aan amateurisme en al te veel experimentalisme.