• 8.297.260 stemmen

Buenas Noches, España (2011)

Drama / Experimenteel | 70 minuten

Genre: Drama / Experimenteel

Oorsprong: Spanje / Filipijnen

Geregisseerd door: Raya Martin

Met onder meer: Pilar López de Ayala en Andrés Gertrúdix

IMDb beoordeling: 5,4 (87)

Oorspronkelijke taal: Spaans

Plot Buenas Noches, España

Een jongen en een meisje reizen door Spanje, maar ze lijken ook door een verloren wereld te reizen. Ze stoppen de auto om een bergpanorama te bewonderen, maken een wandeling door de stad, gekke gezichten naar elkaar trekkend, en bezoeken een museum, waar ze vol meligheid voor elkaar poseren. Staan de hoofdpersonen op het punt naar een andere plaats of tijd te worden geschoten? En komt dat omdat ze onder invloed zijn van drugs?

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20349 berichten

Dit wordt een van de laatste vijf films uit de publieksstand. Kan haast niet missen. Ik vraag me af waarom zo weinig mensen blijkbaar beschrijvingen online lezen, trailers kijken en wat al niet meer, want de zaal dunde weer rap uit tijdens de film, terwijl iedereen toch aan kon voelen dat dit een zeer experimentele film is.

Buenas Noches, Espana heeft beelden die zo ongeveer aan de beschrijving hierboven voldoen. De film herhaalt veel van die beelden en is min of meer in hoofdstukken onder te verdelen. De beelden zijn zwart-wit, regelmatig met felle steunkleuren en op de geluidsband klinkt noise met daaronder een verborgen melodie. En voor vreemde komische elementen (jawel!), af en toe cartoongeluiden. Een film die me beurtelings aantrok en afstootte eigenlijk maar die me wel wist te boeien. Het is af te vragen of het niet beter werkt in een meer videokunstachtige setting (als installatie of zo) dan in een klassieke biosoopsetting (Pathe 7 zelfs, bepaald niet de kleinste zaal), ook wel weer cool om iets als dit te zien in een zaal waar normaal pakweg Twilight:Breaking Dawn of New Kids: Nitro draait).

Ik wilde eigenlijk 3 sterren geven, maar door het louterende effect na afloop doe ik er gewoon een halfje bij.

avatar van Bas I.

Bas I.

Helaas. Normaal gesproken ben ik wel te porren voor dit soort films maar hier kon ik toch erg weinig mee. Door het gebruik van verschillende kleurenfilters, noise muziek, Hanna Barbera achtige geluidseffecten en veel herhaling van dezelfde beelden creëert Martin een bevreemdende ervaring. Tijdens het kijken raakte ik in een soort trance die ik hoogstens interessant kan noemen. Dit soort films werkt voor mij goed als ze in die trance een gevoelige snaar weten te raken. Een goed voorbeeld hiervan zijn voor mij persoonlijk bijvoorbeeld de films van Peter Tscherkassky. Qua gevoel wekte Buenas Noches, España echter buiten veel irritatie weinig bij me op. Binnenkort nog maar eens iets anders kijken van Raya Martin. Misschien bevalt dat beter. Gedurfd is het zeker en daarom kom ik toch uit op 2,5*.