Buenas Noches, España (2011)

Spanje / Filipijnen
Drama / Experimenteel

geregisseerd door Raya Martin
met Pilar López de Ayala en Andrés Gertrúdix

Een jongen en een meisje reizen door Spanje, maar ze lijken ook door een verloren wereld te reizen. Ze stoppen de auto om een bergpanorama te bewonderen, maken een wandeling door de stad, gekke gezichten naar elkaar trekkend, en bezoeken een museum, waar ze vol meligheid voor elkaar poseren. Staan de hoofdpersonen op het punt naar een andere plaats of tijd te worden geschoten? En komt dat omdat ze onder invloed zijn van drugs?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dit wordt een van de laatste vijf films uit de publieksstand. Kan haast niet missen. Ik vraag me af waarom zo weinig mensen blijkbaar beschrijvingen online lezen, trailers kijken en wat al niet meer, want de zaal dunde weer rap uit tijdens de film, terwijl iedereen toch aan kon voelen dat dit een zeer experimentele film is.

Buenas Noches, Espana heeft beelden die zo ongeveer aan de beschrijving hierboven voldoen. De film herhaalt veel van die beelden en is min of meer in hoofdstukken onder te verdelen. De beelden zijn zwart-wit, regelmatig met felle steunkleuren en op de geluidsband klinkt noise met daaronder een verborgen melodie. En voor vreemde komische elementen (jawel!), af en toe cartoongeluiden. Een film die me beurtelings aantrok en afstootte eigenlijk maar die me wel wist te boeien. Het is af te vragen of het niet beter werkt in een meer videokunstachtige setting (als installatie of zo) dan in een klassieke biosoopsetting (Pathe 7 zelfs, bepaald niet de kleinste zaal), ook wel weer cool om iets als dit te zien in een zaal waar normaal pakweg Twilight:Breaking Dawn of New Kids: Nitro draait).

Ik wilde eigenlijk 3 sterren geven, maar door het louterende effect na afloop doe ik er gewoon een halfje bij.