The Island President (2011)

Documentaire

geregisseerd door Jon Shenk
met Mohamed Nasheed

Wanneer een massale opstand na ruim 30 jaar de dictatoriale president Maumoon Abdul Gayoon dwingt tot eerlijke verkiezingen, komt er een einde aan zijn macht. De nieuwe president wordt Mohamed Nasheed, één van de belangrijkste critici van het voormalig regime, en hij belooft grootste hervormingen. Hij moet zijn plannen echter bijstellen wanneer hij te horen krijgt dat de Malediven, als gevolg van de stijging van het zeewater, binnen enkele decennia volledig onder water komt te staan. Samen met zijn kabinet en zijn naaste adviseurs bereidt hij zich voor op de VN Klimaattop in Kopenhagen in 2009, waar hij vastbesloten is internationale grootmachten (waaronder buurland India) te overtuigen van de noodzaak van het terugdringen van de CO2-uitstoot.

Klinkt boeiend.

avatar van Jesper187
Ben benieuwd, hoewel ik sceptisch ben over dit onderwerp en het waarschijnlijk in de toekomst onvermijdelijk is...

avatar van mrklm
Documentaire over voormalig dissident Mohamed Nasheed, die na 30 jaar een einde brengt aan het corrupte regime van president Maumoon Abdul Gayoon. Nasheed zat meerdere keren vast en heeft vele martelingen doorstaan en hoopt nu de sociaal-economische positie van zijn volk te verbeteren. Maar wanneer vooraanstaande wetenschappers hem overtuigen van het feit dat de Malediven als gevolg van de klimaatverandering binnen de kortste keren volledig onder water komen te staan, gooit hij zich vol overgave op het klimaatdebat in de hoop redding van zijn land te kunnen bewerkstelligen op de VN Klimaatconferentie in Kopenhagen in 2009.
Deze documentaire begint met een interessante geschiedenisles, die de schaduwkant bloot legt van wat wij vooral kennen als een toeristisch paradijs voor welgestelden. Mohamed kiest als president voor een confronterende aanpak die weliswaar tot gedenkwaardige momenten leidt, maar - zoals de geschiedenis heeft uitgewezen - niet het gewenste resultaat oplevert. Daardoor mist de film een dramatisch hoogtepunt dat er wel was geweest als regisseur Jon Shenk een jaar had gewacht. In februari 2012 werd Nasheed namelijk door aanhangers van Gayoon afgezet en inmiddels zwaait diens broer met de scepter. Onderhoudend en bij vlagen vermakelijk, maar een film waar je eerder somber dan vrolijk van wordt.