Reipu 25-ji: Bôkan (1977)

Alternatieve titel: Rape! 13th Hour

Japan
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Yasuharu Hasebe
met Yudai Ishiyama, Tamaki Katsura en Naomi Oka

Een serieverkrachter neemt een protegé onder zijn hoede om hem in te wijden in zijn gestoorde wereld. Ondertussen is hij - en nu dus ook zijn protegé - op de vlucht voor een homoseksuele bende die wraak wil voor een aanval op hun leider.

Deze brute, provocatieve, immorele, smerige en toch ook groteske verkrachtingsfilm had weinig tot geen inhoud (geen duidelijke verhaallijn), de personages kregen geen enkele diepgang en in de kern had deze productie een homofobisch uitgangspunt. Ik denk dat het de bedoeling van de regisseur was om de kijker te intrigeren: wanneer je als vrouw verkracht wordt dan wordt haar verlangen naar seks groter, zodat ze er zelfs voor wil betalen. Opmerkelijk vond ik dat Hasebe met behendig camerawerk de geslachtsdelen keurig buiten beeld wist te houden. Ook visueel stelde het geheel weinig voor. Voer voor de psychologen onder ons want bij mij had deze productie het effect dat ik er doodmoe van werd.