Keep the Lights On (2012)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Ira Sachs
met Thure Lindhardt, Zachary Booth en Julianne Nicholson

Het is 1997 in New York wanneer de documentairemaker Erik Rothman een eerste ontmoeting heeft met Paul Lucy, een knappe maar gesloten advocaat van een uitgeverij. Wat begint als een sterk geladen eerste ontmoeting wordt al snel meer, en er vormt zich al snel een relatie. Terwijl de twee mannen gaan samenwonen, gaan ze elk verder met hun eigen dwangmatigheden en verslavingen.

"Terwijl de twee mannen beginnen aan de bouw van een huis en een leven samen, gaan ze elk verder met hun eigen dwangmatigheden en verslavingen." (uit plotomschrijving)
Dat en niets anders: de een een drugsverslaafde (crack roken) die vrij wil zijn in gebondenheid, de ander in mijn ogen behept met een obsessieve bezitsdrang. Dit schreeuwt uiteraard om relatieproblemen.
Al met al was ik niet onder de indruk, hoewel de twee protagonisten beslist hun best deden.

avatar van cantforgetyou
Deze film valt erg tegen. Geen boeiend verhaal. Stomme acteurs. Vreselijk scenario.

Ira Sachs heeft deze film, over het leven als homoseksueel (paar), gebaseerd op eigen ervaringen in de liefde. Hij vertelt een bijna documentairachtig, volwassen, droevig, roerend en pijnlijk bitterzoet verhaal waarin hij wil laten zien dat het onmogelijk is om jezelf noch je partner te veranderen. Het is zeker geen gemakkelijke film. De scènes zijn zonder versiering en doen, qua stijl en toonzetting denken aan 'Weekend' van Andrew Haigh (2011), al is er een groot verschil in het tijdsbestek (2 dagen en 10 jaar). De hoofdrolspelers zijn natuurlijk, de personages geloofwaardig (al had de regisseur iets meer afstand kunnen nemen) en de dialogen komen werkelijk over. De muziek past precies bij de eenzaamheid en de intimiteit van de herinnering, het verleden en de pijn. De vicieuze cirkel van verslaving, therapie en terugval is afmattend.

avatar van Peterke!
Deze film viel me een beetje tegen. Toch vind ik het verhaal goed verzonnen. Thure is een goeie acteur en dat laat hij in deze film ook zeker zien. Daar krijgt de film ook zeker punten voor. Ik moest me er weliswaar een beetje doorheen slaan. Er gebeurde weinig spannende dingen. Misschien te realistisch? Geen idee, maar ik ben niet erg kapot van deze film. Leuk om eens gezien te hebben, maar hoef hem nu ook nooit meer te zien.

Een film met zeer sterke kanten, verhaal, acteren, sfeer, meer een verhaalfilm dan een kijkfilm.. Voor mij was er gedurende de film een afstand(delijkheid) wat zowel goed als ten negatieve werkte;p ik schouwde steeds van een afstand.

avatar van Darbie
Ik vond het vooral een ongeloofelijke (en in mijn optiek geen positieve) stereotypering van gayfilms, gay/homo zijn.

avatar van bjerik76
1 a 2 sexscene's in een film oke, maar dit waren er wel een stuk of 10 vrij uitgebreid, waardoor de speelduur anders wel ruim een half uur korter kon. ( wat beter zou zijn)
hiedoor trekt t ook een veel kleiner / selectievere groep publiek aan.

Met minder (sex) scenes kan je ook al veel duidelijk maken hoe de relatie in elkaar zit. en de film weer voor ruimer publiek toegankelijker maken.

cast is goed, maar het verhaal is langdradig, tzelfde met saaie dialogen, en hoe de film begon ( en verder gaat) lijk het ook wel idd of alle gay's zo zijn, want verder qua vrienden(kring) word er verder niks over gefilmd of duidelijk.

avatar van Drs. DAJA
bjerik76 schreef:
hiedoor trekt t ook een veel kleiner / selectievere groep publiek aan.

Dat “alle gay’s zo zijn”? Wat bedoel je daarmee? Vind je dat er een stereotype beeld van homoseksuelen wordt getoond?

Wat betreft seksscenes zit er juist veel informatie over de personages en de verhoudingen in de seksscenes. Heel goed gedaan, deed me enigszins denken aan La Vie d’Adele.