Zui Jia Fu Xing (1986)

Hongkong
Actie

geregisseerd door Eric Tsang
met Sammo Hung Kam-Bo, Sylvia Chang en Karl Maka

Eric Kidstuff wordt door de politie gevraagd de internationale wapenhandel tussen twee bendes te onderzoeken. De ene is de Japanse Yakuza en de andere een groep terroristen. Eric bezoekt het politiebureau en ontmoet er Quito, een oude vriendin waarmee hij samen in het weeshuis opgegroeid is. Wanneer ze elkaar knuffelen, zien enkele passerede politie-agenten dat. Ze krijgen meteen verkeerde gedachten en vertellen het aan Albert, de man van Quito. Albert weigert naar haar te luisteren en gaat het gevecht met Eric aan.

Lollig.

Volgens mij een blend van My Lucky Stars en Aces Go Places. Aan cameos in ieder geval absoluut geen gebrek. Een paar erg grote namen in de hoofdrollen (Sammo Hung, Karl Maka en een erg jonge (!) Andy Lau. Verder komen Eric Tsang en Richard Ng nog even opduiken en wie goed oplet herkent ook nog Jing Wong in een kleine bijrol.

Als film stelt het niet veel voor, maar het Sonatine-achtige midden was best grappig. De vijf hebben aardig wat lol samen, volgens mij ook buiten het gespeelde om. Een paar onnozele maar best grappige scenes houden het middenstuk grappig.

Verder een paar redelijke actiescenes en een typisch politieverhaaltje. De vete tussen Mak en Hung is geinig, maar verder is het nogal bekend HK werk dat zich in iets te weinig onderscheidt van een hoop andere (soortgelijke) films. Niet vervelend, maar veel meer dan lollige filler is het nu ook weer niet.