• 8.351.881 stemmen

Genre: Horror / Mystery

Oorsprong: Singapore

Geregisseerd door: Andrew Lau

Met onder meer: Sheena Chung, Farid Azlam en Audi Khalis

IMDb beoordeling: 5,1 (653)

Plot Haunted Changi

Januari 2010, Singapore. Een groepje lokale filmmakers begeeft zich naar een berucht ziekenhuis, waar het volgens de geruchten spookt. Ze pakken hun camera en gaan op onderzoek uit. Dat leidt echter tot tragische gebeurtenissen...

imageimage

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2033 stemmen

Als je rekent op veel schrikmomenten en spookverschijningen zou ik Haunted Changi helemaal links laten liggen. Er zijn weinig tot geen expliciete beelden van geesten en standaard-fratsen die zij uithalen. Haunted Changi kiest er (gelukkig) meer voor om de spanning uit de locatie zelf te halen en uit het feit dat de personages wat aftakelen.

Beide liggen in mijn straatje, alleen het slaagt er helaas niet helemaal in. De beelden van het gebouw zijn mooi geëdit en geven een aardig sfeertje, maar ondanks die setting wil het maar niet echt spannend worden, uitgezonderd de scene waarin Andrew door de ondergrondse gangen loopt. Ook de psychische neergang had sterker gekund; het valt nu wat uit de lucht en het acteerwerk helpt ook niet echt mee. Heb trouwens het idee dat die Chinese vrouw een en al verbeelding van Andrew is.

Found footage is een subgenre op zich dus is het niet gek dat deze films veel op elkaar lijken. Haunted Changi slaat duidelijk de weg in van The Blair Witch Project, zoals de interviews met lokale mensen en de subtiele en deels psychologische aanpak. Vanwege dat laatste zie ik dit toch veel liever dan bijvoorbeeld Grave Encounters die niets aan de verbeelding overlaat, het is alleen jammer dat het te weinig overtuigend is om langere tijd spannend te zijn. Het idee is dus goed, de impact stukken minder.