• 8.349.991 stemmen

Geregisseerd door: Youssef Delara en Michael D. Olmos

Met onder meer: Gina Rodriguez, Edward James Olmos en Lou Diamond Phillips

Plot Filly Brown

"This is my life."

Maria Jose 'Majo' Tonorio is een stoere straatdichter uit L.A., die spreekt vanuit haar hart. Na een ontmoeting met een talentvolle DJ neemt ze haar eerste demo op. Al snel blijkt dat men geïnteresseerd is in heel andere dingen dan haar teksten. Ervan overtuigd dat een platencontract veel geld zal opleveren voor het gezin, wordt Majo plotseling geconfronteerd met een aantal pittige keuzes; gaat ze voor de centen en de foute vrienden - die daar kennelijk bij horen - of laat ze deze grote kans liggen?

image

avatar van jarno1975

jarno1975 (moderator series)

avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

Heel erg sterk. Fijn dat de film nog niet echt veel bekeken wordt, hoef ik de vergelijkingen met 8 Mile en Hustle & Flow niet te lezen. Enorm sterk urban drama, vooral te danken aan de powerhouse performance van Gina Rodriguez. In één keer ben ik volledig overtuigd van haar potentie en ze speelt hier ook de pannen van het dak. Daar bovenop komt nog eens dat haar personage erg goed geschreven is. Al na haar eerste scene root je al voor deze protagoniste.

Tuurlijk komen er wat genrecliché's voorbij maar Delara en Olmos maken de film zo oprecht dat dat geen kritiekpunt is. Ze geven de Filly Brown zoveel eigens mee, met een eigen stijl en perceptueel. Want dat is de film, heel oprecht. Zeer treffende schets van het milieu waar hispanics aan blootgesteld worden in Los Angeles. Sterk uitgewerkte setting die heel de speelduur zeer voelbaar en effectief aanwezig is.

Ook de family dynamics van Filly voelen gewoon erg authentiek aan en komen totaal niet geacteerd over. Ook erg goed geschreven en dat werkt ook wel mee. Verhaal ontvouwt zich vlot, het drama is overtuigend geschreven en zeer sterk geacteerd. Heerlijke soundtrack ook en de nummers die Rodriguez moest inzingen waren overtuigend. Strakke flow ook. Ook de cliché's die op het eind vooral hoogtij voeren zijn ook helemaal geen probleem. Alles wat telt is het warme oprechte hart van de film en die laat niet te wensen over.

Weer een heerlijke VOD release en VOD distributie begint toch steeds betere titels voort te brengen en de performance van Rodriguez is voor mij al één van de highlights op acteergebied dit jaar. Ik ben ook in één keer helemaal verkocht aan haar, de potentie is duidelijk. Heel sterk straatdichter drama. Het werd tijd dat dit subgenre eindelijk eens een waardige titel kreeg.