Die Herren mit der Weißen Weste (1970)

West-Duitsland
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Wolfgang Staudte
met Mario Adorf, Walter Giller en Martin Held

Bokspromotor Bruno (Mario Adorf) met een duister verleden keert uit Amerika terug naar Berlijn. Met een stel oude maten wil hij een grote slag slaan. Spoedig krijgt hij een op wraak beluste rechter plus een groepje energieke bejaarden achter zich aan.

Grappige misdaadkomedie zonder veel pretentie, natuurlijk, maar toch met een niet te dwaas intrige.
Martin Held, met een Peter Ustinov-allure uit die tijd, draagt in feite de film grotendeels, Walter Giller is geschikt voor de politie-inspecteur die, traditiegetrouw in dergelijke komedies, achter de feiten aanloopt en Mario Adorf is een niet al te ernstige misdadiger, met pech.
Lichtgewicht met de klassieke "late sixties, early-seventies"-stempel.

avatar van Kuck-x
Een leuke en vlotte komedie, met verve gespeeld. De uitkomst is wel voorspelbaar, maar het verhaal is grappig uitgewerkt. Het herenkoor deed me denken aan de muzikale maskerade in The Ladykillers (1955), maar dat geheel terzijde. Martin Held doet het fantastisch als Oberlandesgerichtsrat a. D. Herbert Zänker, maar hij krijgt volop ondersteuning van zijn collega's. Dat één vrouw mee mag doen in het seniorenclubje zorgt precies voor de juiste peper en Agnes Windeck speelt mevrouw Zänker perfect gedoseerd, nergens overdreven. Zo blijft de humor precies goed.
Walter Giller is geknipt voor zijn rol - ik moest door zijn hoedje aan Ellery Queen denken, dat zal aan mij liggen.
En Heinz Erhardt eens niet in een hoofdrol - zou hij daarom hebben bedongen dat hij zijn eigen versjes voor mag dragen? Zij bevestigen mijn al eerder uitgesproken gevoel dat Heinz Erhardt in bijna al zijn films Heinz Erhardt speelt, ongeacht zijn rol. Maar hier werkt het, net als de peuter die hij meezeult, wel aardig als rood draadje.

avatar van Querelle
Lollige film. Staudte blijft een baas.