Prinsessa (2010)

Alternatieve titel: Princess

Finland

geregisseerd door Arto Halonen
met Katja Kukkola, Samuli Edelmann en Krista Kosonen

Cabaretdanseres Anna Lappalainen (Katja Kukkola) zwerft van het ene tehuis naar het andere tot ze in 1945 terecht komt in een psychiatrische instelling. Zowel de staf als haar medepatiënten krijgen al snel door dat ze leidt aan ernstige waanvoorstellingen. Ze beweert namelijk "Prinses" te zijn, lid van de Engelse koninklijke familie. Hoewel zelf ook een patiënte is, wordt het helpen van anderen haar levensmissie. Onderwijl kan de staf het onderling niet eens worden over hoe haar te genezen van haar waanvoorstellingen. Dokter Grotenfelt (Samuli Edelmann) is een voorstander van moderne behandelingsmethoden, maar een nieuwe ingreep, lobotomie, is in opkomst.