Anton Spelec, Ostrostrelec (1932)

Alternatieve titel: Anton Spelec, Sharp-Shooter

Tsjechoslowakije

geregisseerd door Martin Fric
met Vlasta Burian, Ruzena Slemrová en Jaroslav Marvan

In werkelijkheid is Anton Špelec producent van muziekinstrumenten, maar in zijn hart is hij een echte scherpschutter. In een kleine stad in de provincie worden voorbereidingen getroffen voor een grote parade, waarbij ook medailles worden uitgereikt aan scherpschutters die hun waarde hebben bewezen. Anton is er zeker van dat hem de eer deze keer ook te beurt zal vallen, maar helaas blijkt dat hij toch weer een jaar zal moeten wachten. Hij duikt de kroeg in en wordt zo dronken dat hij de keizer beledigt. Anton wordt opgepakt en veroordeeld tot een celstraf.