Save the Date (2012)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Michael Mohan
met Alison Brie, Lizzy Caplan en Geoffrey Arend

Sarah bevindt zich in een intense situatie met haar nieuwe liefde Jonathan nadat ze het hart heeft gebroken van de rocker Kevin. Sarahs rechterhand is haar zus Beth, die druk bezig is met het plannen van diens aanstaande huwelijk met verloofde Andrew. De twee zussen morrelen door het hobbelige, emotionele landschap van hedendaagse relaties, waarbij ze gedwongen worden om te opnieuw leren hoe ze moeten liefhebben en bemind worden.

Over deze film las ik ergens dat het een doodgeboren en waardeloos melodrama is. Ik begrijp wel wat de recensist bedoelt. Een clichématige karakterschets met oppervlakkige humor, conventionele situaties, frustrerende personages en sombere dialogen die weinig natuurlijk klinken.

avatar van blurp194
Het geheel doet mij eigenlijk heel sterk denken aan 500 Days of Summer - en dat is niet omdat Lizzy Caplan op Zooey Deschanel zou lijken, maar om het verhaal - in de grote lijn, maar ook met details zoals het geteken van Sarah. En wat het verhaal betreft, ook hier wat romantiek, een beetje drama, een hoop relatiegedoe, en wat subtiele humor. Misschien iets minder sterk dan dat voorbeeld, misschien dat de humor die er in deze film zit wel wat subtiel is, en misschien ligt het ook wel aan mij dat ik er om lachen moet - maar, om maar eens een voorbeeld te geven, dat shot van die kat is echt geniaal. Zoals dat beest uit z'n ogen kijkt. En wat ook wel een rol spelen zal is dat ik Lizzy Caplan een erg mooie meid vind - maar, ze speelt hier ook wel erg goed vind ik, niet alleen wat lines opzeggen maar ook de mimiek die dat compleet maakt. Dat maakt een heleboel foutjes in de film goed.

Wat ik ergens nalees is dat dit een stereotiepe 'Sundance romance film' is. Daar is wel nogal wat van waar, denk ik zomaar. En daarmee heeft Gauke wel zeker een punt dat het een wat clichématige film is - meerdere voorbeelden te bedenken waarin de situatie bijna een op een past op wat we hier langs zien komen. Maar dan nog steeds vind ik dit een erg prettige film. Ook in dat genre best een goeie.