• 8.349.702 stemmen

Alternatieve titel: Il Capitano: A Swedish Requiem

Oorsprong: Zweden / Finland / Duitsland

Geregisseerd door: Jan Troell

Met onder meer: Maria Heiskanen en Berto Marklund

IMDb beoordeling: 6,3 (808)

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Plot Il Capitano

Deze bedrukkende film over twee jonge Zweedse lapzwansen kent zijn oorsprong in een waargebeurd incident. Jari (Antti Reine) en Minna (Maria Heiskanen) leiden een door eenzaamheid ingegeven bestaan als kleine criminelen. Maar hun zaakjes lopen vreselijk uit de hand, naar aanleiding van een gestolen fiets...

avatar van Robi

Robi

• 1952 berichten

Dit is een hele mooie film, die ik binnenkort weer eens hoop te gaan bekijken. De lage score snap ik helemaal niets van. Geheel onterecht.

avatar van Robi

Robi

• 1952 berichten

Een film die ik vroeger al op video had en toen diverse keren heb gezien. Nu heb ik hem eindelijk na vele jaren weer eens gezien en is het nog steeds die fascinerende en indringende film zoals ik hem in gedachten had. Een troosteloze roadmovie van een jonge crimineel en zijn vriendin die alles doet wat hij zegt, ook al wil ze het niet. Uiteindelijk loopt het avontuur volledig uit de hand. De hoofdrolspelers zijn echt fantastisch en maken deze film echt. Het verhaal op zich stelt niet zoveel voor maar het gaat echt om het psychologische spel tussen de twee en hoe hij haar op geraffineerde wijze constant weer manipuleert. En dat komt heel geloofwaardig over. Ik blijf het een mooie en indringende film vinden. Ook jaren later nog.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Ik vond dit maar een onaangenaam drama over nihilistische jongelui die geen greintje sympathie oproepen. De band tussen de twee kon me ook absoluut niet boeien, het typische naïeve meisje en de rebelse maar onuitstaanbare jongen- voor mijn part sloegen ze elkaar de hersens in. Nou kan ik enigszins misantropische cinema normaal gesproken best hebben, bij Il Capitano had ik na een half uur al genoeg van de ellende. Het is allemaal wel meer dan degelijk in beeld gebracht en de opnamen van het Zweedse landschap zijn mooi, maar ik vroeg me na afloop wel af waarom Troell deze film -kennelijk gebaseerd op een "ware gebeurtenis"- in vredesnaam heeft willen maken.