Pirveli Mertskhali (1975)

Alternatieve titel: First Swallow

Sovjet-Unie

geregisseerd door Nana Mchedlidze
met Dodo Abashidze, Varalami Nadaraia en Ipolite Khvichia

In het Georgië van 1900 heeft nog nooit iemand voetbal gezien. Als Khvicha het voor het eerst ziet, vormt hij een team, 'First Swallow', en slaat aan het ballen. Ze winnen alles en zoeken een nieuwe uitdaging. Omdat het dorp in de buurt van een havenplaats ligt, komt binnenkort de eerste interland tegen Engeland: de matrozen van een Brits schip. De jongens zetten alles op alles om van die buitenlanders te winnen, maar hun vrouwen vinden het maar niks en voelen zich gediscrimineerd, want het balspel heeft de eerste plaats ingenomen en komt tegenwoordig vóór hen en het werk.