Safe in Hell (1931)

geregisseerd door William A. Wellman
met Dorothy Mackaill, Donald Cook en Ralf Harolde

Nadat ze in New Orleans haar klant Piet Van Saal heeft vermoord, vlucht de prostituee Gilda Carlson met de hulp van haar goede vriend Carl Bergen naar het Caribische eiland Tortuga. Gilda komt er echter al snel achter dat Piet Van Saal nog in leven is en dat hij haar wil vermoorden. Van ene Bruno, die een oogje op haar heeft, krijgt ze een pistool om zich te verdedigen, maar zal dat wel helpen?

avatar van Dogie_Hogan
Prachtige filmtitel! Een filmtitel, script en dit soort scenes die 3 jaar later door de Hays Code censuur voor zeker 3 decennia werden verboden.

PS
Warner is in nov. 2011 met een prijzige DVD-R release gekomen.

Van een tiental films ken ik William Wellman vooral als een regisseur van degelijke drama’s. Deze film over een aan lager wal geraakte jonge vrouw, die een tweede kans met beide handen probeert te grijpen maar uiteindelijk het slachtoffer wordt van haar streven naar onkreukbaarheid, vormt daarop geen uitzondering. Doet net als meer vroege films van Wellman tamelijk ouderwets aan, naar desondanks boeiend genoeg, vooral door het acteerwerk van Dorothy Mackaill.

avatar van Biosguru
Ik zag nog niet zoveel films van Wellman alleen Wings, Oxbow Incident, Public Enemy en dan nu deze. Ik zou tot nu toe films als Wings, Oxbow Incident en deze film niet echt 13 in een dozijn willen noemen. Wat vooral opvalt is dat Wellman voor zijn tijd veel gebruikt maakt van zwarte acteurs, als je goed tussen de regels doorleest is the Oxbow incident een aanklacht tegen Lynchmobs in het zuiden, alleen het zwarte karakter is te vertrouwen, heeft enig fatsoen. Ook in Safe from Hell zijn dat de enige karakters die het wel goed voor hebben met de Damsel in distress.

Wings is nog steeds spectaculair Rap meer kijken dus van deze reg.