ad

Alternatieve titel: High Heels, Low Tide

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Ilse Somers

Met onder meer: Eline Kuppens, Maaike Neuville en Marieke Dilles

IMDb beoordeling: 4,8 (315)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 25 april 2012

Over Weekend aan Zee

'Weekend aan Zee' gaat over vier vriendinnen die jaarlijks op reünieweekend gaan naar zee, naar het huis waar ze als tieners hun zomers doorbrachten. Er is één afspraak: geen mannen. Maar niet iedereen houdt zich daar aan.

image

Trailer (YouTube)

Vanaf 25 april in de Vlaamse bioscopen.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Klinkt als een vrije re-make van Zadelpijn.

avatar van harpastum

harpastum

niet slecht, maar geen cinema-film. doet je eens terugdenken aan je eigen jeugd, maar meer ook niet.

avatar van Laoslander

Laoslander

directie van het Rits in Brussel zouden zich DOOD moeten schamen. (Ilse Somers doceert er het vak scenario)

• 20923 berichten

Gewoon een lekkere film in de stijl van zadelpijn die vol zit met sterren uit Belgie en lekker weg kijkt.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

het lijkt Spring Breakers wel of zit er geen stoere man in?

avatar van goongumpa

goongumpa

Tja, erg slecht.

gauke

Een soort tragikomedie, waarin vriendschap tussen vrouwen op de proef gesteld wordt, met een interessante openingsscène. Maar dan heb je het ook meteen gehad. De film vervalt in gezellig, oppervlakkig en overloos gebabbel over allerlei vrouwenonderwerpen en schotelt een hele reeks slappe intriges voor. Gezapigheid troef. Na alle succesfilms die ik de laatste tijd van Belgische bodem gezien heb, een regelrechte afknapper.

avatar van missl

missl

Wat een gezeur. Ik mag dan wel een vrouw zijn maar zelfs ik kan deze vrouwendrama niet aan.

avatar van ipman-99

ipman-99

"Gij moet u eens goed laten pakken." ... " !!!

Fantastische Vlaamse film !!! "Weekend aan Zee" is een soort van tragische komedie doorspekt met drama en romantiek ! De Banden van de 4 vrouwen worden op de proef gesteld ! De film is een aaneenschakeling van dialogen van 4 vrouwen onder elkaar die nog eens het 'zotteke' willen uithangen in hun 'vrij' weekend aan zee ! Vermakelijke Belgische kost eentje op een terras aan zee !

avatar van sonyjh

sonyjh

Wat een schijtfilm

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Dit is echt een beetje een kinder film. Ik vind de dames net een stel flauwe pubers. Geheimpjes, kinderachtige gesprekken, verkleed partijtjes, etc. Nu is het heel goed om lekker jong te blijven en af en toe gek te doen, maar dit is tenenkrommend zo flauw. De shots van de zee, Oostende, etc. zien er wel leuk uit. België is net als Nederland een prachtig land.

avatar van danny61

danny61

Geen hoogvlieger maar toch eens leuk voor te zien.2,5 op 5

Tarkus

Een wat onbekende Belgische film waar we samen, mijn vriendin en ik, toch wel van genoten hebben.

De film kent een dramatisch thema, wat ik hier niet ga verklappen, maar ook een grappige zijde.

De subtiele grappen zijn volgens ons wel geslaagd.

Het is niet de topfilm, daardoor waarschijnlijk dat hij niet zo bekend is, maar de 4 Belgische hoofdactrices die doen het stuk voor stuk heel goed.

Voor een gezellig anderhalf uurtje film is deze prent zeker geschikt.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Voelt wat aan als een Team Spirit, maar dan voor een vrouwelijk publiek. De film kabbelt wat verder en is misschien wel herkenbaar voor vrouwen die met een groep vriendinnen op een punt in het leven staan waarin ze zich afvragen of ze wel goed bezig zijn en kijken of sommige hoofdstukken al dan niet moeten afgesloten worden. Of dat andere misschien net geopend kunnen worden. De actrices doen hun ding niet slecht, maar het verhaal vraagt ook niet meteen diepgang. NIet bepaald memorabele film, maar gewoon eentje met een fijne sfeer zonder meer.

avatar van Mr-Mcmovie

Mr-Mcmovie

Inderdaad ook voor mij voelde dit als een Team Spirit maar dan voor de vrouwen, en wat minder dan jan verheyen zijn film over vriendschap.

Allemaal leuk maar daar is alles mee gezegd.

Die blonde paste niet echt in het plaatje en acteerde een heel pak minder dan de andere.

Ook de zee vond ik geen goede locatie, en zag er beetje te somber uit (door het weer in de film)

Natuurlijk is het zo slecht nog niet. Want hier en daar kon ik glimlachen en genieten van de film maar het blijft in zijn geheel te matig uitgewerkt.

avatar van Metalfist

Metalfist

Vrouwelijke Team Spirit

Soms vraag je je af hoe een productiehuis nog geld kan verdienen aan een boxset. Een paar dagen geleden een set van 5 films gevonden met daarin deze Weekend aan Zee, Groenten uit Balen, Marina, Het Varken van Madonna en Hasta la Vista voor welgeteld 5 euro. Toegegeven, de verpakking zelf is om je haren van uit te trekken (Marina steekt in een ander hoesje en bij de rest is het gewoon alle schijfjes los op elkaar) maar toch.. Fijne kennismaking met de wat meer recentere Vlaamse film.

Want ik ben de laatste tijd wel bezig om me eens terug wat meer in het genre te verdiepen, maar ik betrapte me erop dat ik vooral veel Roland Verhavert, Robbe de Hert, Dominique Deruddere, enzovoort begon te kijken en nieuwe regisseurs links liet liggen. Al bij de korte inhoud werd duidelijk dat dit wel eens een Team Spirit-achtige kloon ging kunnen worden, dus met een klein hartje aan begonnen. Nu is Team Spirit natuurlijk niet het toppunt van originaliteit, maar er hangt een erg tof sfeertje en dat heeft deze Weekend aan Zee ook wel. Een vriendengroep die nog eens een weekendje weg gaan zoals vroeger en natuurlijk duiken er een hoop problemen op die aanduiden dat de personages ondertussen toch niet meer dat onbezorgde leven van weleer hebben. C'est la vie zeggen de Fransen (of Chuck Berry) en hoewel Ilse Somers er nooit in slaagt om de voorspelbaarheid te vermijden (je weet gewoon dat iemand nog dat flesje met het sperma uit de ijskast gaat halen), is het wel uitgedraaid op een fijn filmpje.

Dit soort films steunt voornamelijk op de cast. Weekend aan Zee heeft één bekende naam aan boord in het vrouwelijke viertal en Marieke Dilles overtuigt dan ook het meest. Niet dat de rest van de cast zo abominabel is, vond vooral de momenten dat ze hun gloriedagen herleven zoals dat dat dansje vooraleer ze hun duik gaan doen wel leuk, maar de rest is toch een tikkeltje minder. Zeker Eline Kuppens als An is meer een geval van net niet dan van net wel. Ik dacht altijd dat dit een volbloed vrouwenfilm ging zijn, in de zin dat er geen mannelijke bijrollen gingen zijn. Blijkbaar verkeerd gedacht, want een aantal populaire gezichten komen nog opdraven in kleine rolletjes. Stefaan Degand is voor een keer eens niet zijn drukke zelve (en is ook heel wat beter geworden in acteren sinds Koning van de Wereld), Kevin Janssens heeft nog een heerlijk arrogant rolletje en Matteo Simoni is gewoon Matteo Simoni. Michaël Pas is op het randje, al ligt dat ook wel aan het personage.

Toegegeven, Weekend aan Zee is geen echte hoogvlieger. Het is echter wel een vermakelijk niemendalletje dat zich perfect leent voor een speelduur van 90 minuten. De grote thema's van het leven moeten aangekaart worden en dat gebeurt als voetnoot. Gelukkig maar, dit moet dan ook weer niet te zwaar worden.

avatar van Phantasm

Phantasm

Geen topper, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Aan de hand van de rolbezetting, was de honger groot om naar de film te kijken. Helaas viel het resultaat tegen. De gevoelige snaar werd niet geraakt, terwijl dit nodig is bij dergelijke films.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Neen, deze film van Ilse Somers is het echt niet. Er is zoveel beters op de Vlaamse markt. Vrij ontgoocheld zelf in deze prent, want met de genoemde cast gerenommeerde actrices als Maaike Neuville en Marieke Dilles incluis was er heus wel wat beters van te maken.

Het plot is een vrij lege doos, laat staan dat er enige boodschap, ontwikkeling of diepgang in te bespeuren valt. Ook de personages zijn erg vlak ondanks enkele behoorlijke prestaties van enkelen. Alles lijkt zo cliché en voorspelbaar, maar weinig inventief. Het dramagehalte werd bvb onvoldoende uitgewerkt omdat het weggespoeld door de luchtigheid van de film. Er zaten nochtans voldoende drama-elementen klaar om heel wat mee te doen (of niet, maar laat ze dan weg en ga dan helemaal de losse luchtige toer op). Ik ervoer ook nergens een echt vakantiegevoel aan zee.