Joven y Alocada (2012)

Alternatieve titel: Young & Wild

Chili

geregisseerd door Marialy Rivas
met Alicia Rodríguez, Aline Küppenheim en María Gracia Omegna

Daniela is een tengere, knappe tiener die opgroeit binnen een strikt gelovig, goed bemiddeld gezin in Santiago, Chili. De 17-jarige ondervindt dat haar seksuele driften nauwelijks verenigbaar zijn met de regels binnen de religie. Ze vindt een uitlaatklep door te bloggen en komt op die manier in contact met tieners met dezelfde problemen.

In diverse filmhuizen te zien in het kader van Gay & Lesbian Summer Festival.

Trailer (YouTube)

avatar van blurp194
Tsja.

Dat aan het einde de mededeling komt dat het 'waar gebeurd' is komt al niet heel erg als een verrassing meer - de plotwending op driekwart of zo van de speelduur voorspelt dat al ietwat. Niet heel geloofwaardig, vind ik. Maar het kan ook wel zijn dat ik het niet gesnapt heb.

avatar van SnakeDoc
Best wel een beetje spannend, met veel sexy scenes, niet alleen uitgevoerd in beeld, maar vaak door gesproken teksten.

Toch blijft het allemaal een beetje zweverig, en beginnen de apart uitgevoerde 'blog' scenes naarmate de film vordert een beetje te vervelen.

avatar van Martxela
Gisteren gezien, best wel een goede film, al liepen de plots wel erg voorspelbaar.

Waar ik dan persoonlijk weer niet zo van hou is al die animatiedingetjes tussendoor.

Maar toch een film die me wel bleef boeien. 3 sterren.

Het thema seksualiteit is karakteristiek en alhoewel er de nodige softcore scènes zijn, is er geen moment sprake van een platte seksfilm. Een vuurwerk aan woorden en scènes komen in een bijna moordend tempo aan je voorbij en de loop van het verhaal, de gedachtes van de hoofdpersoon en haar aantekeningen in het blogboek zijn met elkaar verweven. Hoe geraffineerd het draaiboek in elkaar mag zitten en hoe gestilleerd, kleurrijk en bewegelijk de film mag zijn, alles bijelkaar vond ik het ook een ongrijpbaar allegaartje met te weinig diepgang. Bovendien verliest de productie naar het einde toe aan kracht.

Ik had er niets van verwacht, maar deze film bleek toch echt beter dan gemiddelde film.

Het draait niet alleen om seksualiteit. Belangrijk is de relatie met de tante, voor wie Daniela zich wil laten dopen.

avatar van Marvinleeaday
zo'n film waarvan je na afloop denkt, wat was dit nu allemaal. niet goed, maar ook niet slecht. Gauke vat het eigenlijk erg goed samen, vooral een stortvloed aan woorden met wat sex.

Marvinleeaday schreef:

Ja, zo kijk ik er ook tegenaan. De film begint sterk en heeft een leuke vlotte stijl. Meisje groeit op in een evangelisch christelijk gezin (zeg maar christenfundamentalisten: 'Jesus redt, Jesus redt, alle mensen opgelet) en wordt erg kort gehouden, vooral door een tirannieke moeder (die zelfs geweld gebruikt). Ze krijgt nauwelijks ruimte om haar seksualiteit te ontdekken. Haar blog waar ze contact heeft met gelijkgestemden is haar enige uitlaatklep. De enige met wie ze zich verwand voelt is haar tante. Nou, dat kan nog een aardige clash worden, denk je dan.

Maar nee, dat komt er eigenlijk niet uit. Gaandeweg ontspoort de rode draad in gebeurtenisjes en wordt het allemaal wat rommelig. Tegen het einde had ik zelfs even het gevoel dat ik naar een EO-film zat te kijken. Wel een leuke meid trouwens die Alicia Rodríguez, daar houd je het wel een film mee uit. En het vlotte en kleurige stijltje met z'n grapjes en animaties vond ik nou juist wel leuk; beetje agenda-krabbel-stijl. Past wel bij het onderwerp. Het is ook geen slechte film. Hij is alleen niet echt goed.

avatar van mjk87
Best een aardig filmpje, nergens heel bijzonder maar wel met een fijn sfeertje en rustig kabbelend. Lekker fris en zonnig gefilmd in een wat beter milieu van Chili - een land dat je eerder associeert met de dorpjes uit een film als Madeinusa (dat overigens dan weer Peruaans is) maar dat kan ook mijn verkeerde beeld zijn. Verder best met een aardige plot, al vind ik de uitwerking niet altijd even sterk. Zeker tegen het eind vroeg ik me af waar de film nu heen ging. Daarnaast zitten er ook wat saaiere langdradige scènes tussen. Wel leuk weer eens MSN te zien en die stukjes met dat blog zijn prima. Sowieso is dit een film om je Spaans op te halen op thema's die tijdens de lessen nooit besproken worden. Verder ook fijne seksscènes die nergens te lang duren en genoeg bloot laten zien om niet braaf te zijn, maar ook geen richting exploitatie gaan. Dat de hoofdrolspelers vrij aantrekkelijk zijn helpt ook wel mee dat die scènes de moeite waard zijn. Rodríguez speelt verder lekker naturel en overtuigt. 3,0*.

avatar van Collins
Het ligt voor de hand om je ontzettend op te winden over de beperkte visie van de religieuze geloofsgemeenschap waarin de hoofdrolspeelster tegen haar zin verkeert. Over de domheid ervan en over de tirannie die er van uitgaat. Over de vrijheidsbeperking die haar overkomt omdat zij er deel van uitmaakt. Over de oneerlijkheid ervan. Over de hypocrisie en de arrogantie ervan. Over het slachtofferschap dat er het gevolg van is. Ja, de opwinding over dat alles ligt voor de hand en overkwam me dan ook met giftige uithalen. Het voelde trouwens heerlijk om even lekker verontwaardigd ongefundeerde reacties te spuwen in de richting van het scherm. Een aanrader.
De stoomontwikkeling duurde niet lang. Al snel trad de kalmte weer in en werd meer perspectief toegelaten bij het verorberen van de beelden. De stand van zaken? De ouders zijn gelukkig nog steeds nare personages waar je een heerlijke hekel aan kunt hebben. De libertijnse dochter die in eerste instantie al mijn medelijden ontvangt, blijkt toch niet zo engelachtig te zijn als haar uiterlijk doet vermoeden. Datzelfde geldt voor haar vriendenclubje. Bijna iedere jongere in de film is erg egocentrisch en manipulatief behept en eigenlijk alleen maar bezig met het nastreven van de eigen pleziertjes. Eigenlijk zijn ze allemaal behoorlijk vervelend en verwend. De enkeling die trouw blijft aan de regels van het geloof en zich niet te buiten gaat, wordt daarom amper gerespecteerd maar juist uitgedaagd om dat wel te doen. Kun je je daar weer over opwinden...
De film maakt het zich nogal gemakkelijk door de invalshoek op seks te leggen. Hierdoor is geen ingewikkelde polemiek nodig om dingen te verduidelijken. De seks spreekt in woord en gebaar en laat zien hoe fout en hypocriet en gemeen de aanhangers van het evangelische geloof zijn. Op den duur voelt dat nogal leeg en hopeloos aan.
Gelukkig is de seksuele actie behoorlijk dampend. De hoofdrolspeelster is lichamelijk gesproken een verrukkelijk wezen. Haar vriendin evenzo. De uitleving van de pleziertjes levert enkele warme scènes op. Prettig voor het oog. Ze maken de film niet minder leeg maar wel een stuk leuker en smeuïger om naar te kijken.
Over de agitatie uit het begin van de film, hebben we het dan allang niet meer. Waar ging dat ook al weer over?