Der Prager Frühling (2008)

Oostenrijk

geregisseerd door Michael Kreihsl en Manfred Christ
met Gerd Bacher, Jan Hrusínský en Peter Kuba

Vandaag de dag zijn de Tsjechische Republiek en de Slovaakse Republiek twee onafhankelijke democratische staten en beiden lid van de Europese Unie en de NAVO. Meer dan 40 jaar geleden, namelijk op 21 augustus 1968, was dit toekomstbeeld nog totaal ondenkbaar. Op die zomerdag vielen troepen van het Warschau Pact Tsjecho-Slowakije binnen met 460.000 soldaten en 7000 tanks. Het was de grootste militaire operatie na de Tweede Wereldoorlog, onder leiding van de Sovjet-Unie, om een einde te maken aan de meer gematigde koers die Alexander Dubcek uit wou gaan.