The Fireworks Woman (1975)

Alternatieve titels: Angela Is the Fireworks Woman | Angela, the Fireworks Woman

Erotiek / Drama

geregisseerd door Wes Craven
met Jennifer Jordan, Helen Madigan en Erica Eaton

Angela en Peter vormen een tweeling en houden al sinds hun kinderjaren intens veel van elkaar. In die mate dat ze ook seksueel tot elkaar zijn aangetrokken. Peter echter, studeert momenteel voor priester, maar Angela doet een laatste poging hem te verleiden. Ze belanden zo bij elkaar in bed en Peter krijgt flinke twijfels over zijn toekomst.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Smerige smaak.

Onder het pseudoniem 'Abe Snake' maakte de beroemde horrorregisseur Wes Craven, na zijn debuutfilm 'The Last House on the Left', deze pornofilm. Wat geldgebrek al niet kan veroorzaken. Het verhaal over een incestueuze relatie tussen broer en zus raakt kant nog wal en moet een dramatische ondertoon opwekken bij de kijker. Naast de smerige smaak die dit gegeven oplevert, valt vooral een idiote rode draad over vuurwerk op. Een seksfilm met een verhaal dus. Brrrr...

Twee tepels.

Tsja, smaken verschillen. Als je naar een pornofilm kijkt, weet je wat je kunt verwachten. Dacht dat dat hier trouwens niet mocht op MM, (hardcore) porno? Van mij wel hoor. De ene pornofilm is de andere niet. Wes Craven wist natuurlijk wel hoe je een film moest maken, al had hij voor dit tussendoortje om geld te verdienen alleen 'The Last House on the Left' gemaakt.

Voor 'Angela Is the Fireworks Woman' had hij Jennifer Jordan en Eric Edwards tot z'n beschikking, zo'n beetje de top van het hardcore-genre in die jaren. Jennifer Jordan zag er niet alleen lekker uit, maar kon ook nog aanvaardbaar acteren. Hier is ze gek op een man, en dat dat dan haar broer is, maakt niet zo veel uit. Wat ze met hem doet, of met hem zou willen doen, laat niets aan de verbeelding over. Want er zitten nogal wat surreële en hallucinerende beelden in de film, waardoor je niet altijd weet waar je naar kijkt.

Het verhaaltje, ach. Angela heeft al jaren een seksuele relatie met haar broer. Als hij haar in de steek laat en priester wordt, kan ze hem niet loslaten. Ze gaat bij hem biechten, maar hij wijst haar af en stuurt haar naar een echtpaar dat haar gebruikt als seksslaaf. Na een zwerftocht, een schipbreuk en talloze seksuele avonturen hoopt ze dat haar broer haar tenslotte komt redden van de ondergang.

Ik vond deze film zeker erotisch. De hardcore pornogedeelten zijn sexy en zitten de voorgang van het verhaal niet in de weg. Opwindend? Zeker. Zelfs geil te noemen, en dat wil wat zeggen. De masturbatiescène als Angela naar haar broer verlangt, is superhot en heb ik zelden zo overtuigend in beeld gebracht zien worden. Zelfs de orgie op het eind, vrijwel altijd vervelend en ongeloofwaardig, is dat hier niet.

En dan nog Wes Craven zelf. Die loopt te pas en te onpas als vuurwerkman door het beeld en geen hond begrijpt waarom. Hij duikt zelfs nog een keer op als een voor Angela vreemde man op een pier. Ach, er moet ook nog wat te lachen overblijven zal Craven gedacht hebben.

Drie tepels, eh ...sterren.