A Farewell to Fools (2013)

Alternatieve titels: Ipu: Convicted to Live | The Death of Ipu | Condamnat la Viata

Duitsland / Roemenië / België
Drama / Oorlog

geregisseerd door Bogdan Dreyer
met Gérard Depardieu, Bogdan Iancu en Harvey Keitel

De Tweede Wereldoorlog, ergens in Roemenië. Een Duitse soldaat wordt dood aangetroffen in de buurt van een dorp. De lokale autoriteiten moeten een schuldige aanwijzen of ze zullen de volgende ochtend allemaal worden doodgeschoten door de Nazi's. De ware dader lijkt echter niet te achterhalen. Al snel denkt men aan de dorpsgek.

avatar van Pazmaster
Het vind plaats tijdens de 2e wereldoorlog maar het is meer een komisch drama, zeker geen oorlogsfilm. Het verhaal is niet eens zo slecht maar de humor is flauw en de film is mij iets te kinderachtig. Het acteerwerk ligt er veel te dik bovenop om geloofwaardig te kunnen zijn en het einde viel me erg tegen. 2,5 ster

avatar van Sol1
A Farewell to Fools is een remake van een Roemeense film uit 1971. Voor deze remake en het origineel circuleren diverse titels. Het origineel is op zich al gebaseerd op een oudere novelle van een Roemeense auteur.

Op verzoek van de Amerikaanse distributeur (en tot woede van de acteurs, inclusief Depardieu), heeft het Roemeense productiehuis het verhaal voor de Amerikaanse filmmarkt grotendeels gewijzigd. De Amerikanen moesten en zouden onder andere een happy end willen … …, in tegenstelling tot het oorspronkelijke verhaal.

Als ik de recensie van Pazmaster lees, krijg ik het vermoeden dat hij de (op verzoek van de Amerikanen) verknoeide versie heeft gezien. Het einde van de film komt dan inderdaad in de lucht te hangen. Dat nodigt mij al niet uit de bijbehorende DVD aan te schaffen.

De reactie van Depardieu op de verknoeiing is wel zo aardig: “Laat ons niet vergeten dat wij Europeanen zijn en blijven. Wij hebben onze cultuur, de Amerikanen hun eigen. Als ik een Amerikaanse film had willen maken, dan was ik wel naar de Verenigde Staten gegaan, ik zou niet naar Roemenië zijn gekomen”.

Het heeft blijkbaar niet geholpen. Het originele, Roemeense verhaal zou in theorie hoger moeten scoren dan de gemiddelde 2,66 nu volgens deze site.

avatar van Moviestar1979
Sol1 schreef:
A Farewell to Fools is een remake van een Roemeense film uit 1971.

Uit 1972 om precies te zijn. "Atunci i-am condamnat pe toti la moarte." Staat alleen niet hier op deze site. Voor de rest heb je gelijk m.b.t. de aanpassingen. Ik weet ook dat Gérard Depardieu destijds in een brief te kennen gaf, dat hij het leuk vond om deze film met andere acteurs in Roemenië te mogen maken. Tijdens de première in 2013 waren de meeste acteurs en regisseur Bogdan Dreyer in Roemenië afwezig. Ik kan me hier wel iets bij voorstellen.

2,5 *

avatar van Baggerman
Moviestar1979 schreef:

Staat wel op de site: Atunci I-am Condamnat Pe Toti la Moarte (1972)