Robot & Frank (2012)

Alternatieve titel: Robot and Frank

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Jake Schreier
met Frank Langella, James Marsden en Liv Tyler

Het verhaal speelt zich af in de nabije toekomst en gaat over de zestiger Frank (Langella), die door zijn beginnende Alzheimer een teruggetrokken en eenzaam leven leidt. Zijn kinderen hebben weinig tijd om hun vader te bezoeken en zijn enige uitstapje is naar de bibliotheek voor de charmante medewerkster Jennifer (Susan Sarandon). Wanneer het steeds slechter gaat met de gezondheid van Frank, besluit zijn zoon (James Marsden) om een robot te installeren die voor hem zal zorgen. Dit is het begin van een onwaarschijnlijke vriendschap.

avatar van Legan
Robot & Frank heeft zijn momenten, maar over het algemeen is het toch weinig bijzonder. Het verhaal op zich is interessant en biedt meer dan genoeg materiaal, alleen is het qua uitwerking (de humor, de drama, de personages, ...) vrij flets.

De cast is redelijk, alleen jammer dat de meeste personages vrij "vergeetbaar" zijn. Positief zijn Frank Langella (Frank) en James Marsden (zoon Hunter), terwijl Susan Sarandon dient alleen maar als opvulling; wat een verspilling. Liv Tyler (dochter Madison) had natuurlijk eruit geknipt moeten worden en over Jeremy Strong (buurman Jake) zullen we maar zwijgen.

Doch het grootste minpunt aan Robot & Frankis het eindstuk. Blijkbaar neemt de film in eerste instantie zo'n lange aanloop om het verhaal te vertellen, dat men besluit om in het eindstuk het tempo tien stappen omhoog te gooien. En wat dan volgt is een sterk staaltje afgeraffeld broddelwerk. In no-time is daar de inbraak, de politie die langskomt, het verzorgingstehuis, ... en is de film voorbij. The End.

avatar van laurel
In slaap gevallen!!!

Mooie bijna tedere film, erg indrukwekkend en mooi verhaal.

Simpel maar goed!

avatar van gijsvogel
Wat saaiige film, die verder goed gespeeld wordt.

Het verhaal is aardig maar kreeg mijn aandacht niet te pakken.
Vooral in het begin gaven de interacties met de robot me de kriebels, dat vond ik een afknapper die later wel wat wegebde.
Elke keer dat hij in beeld kwam schoot wel steeds de gedachte door mijn hoofd over het mannetje in het robotpak. Op dat gebied vind ik ook dat de meeste punten zijn blijven liggen.

Onvoldoende... 2*

Vliegtuigfilm.

avatar van John Milton
oneens. Ik vond het een heerlijke film. Mooie karakters, leuk geacteerd. Heel aardige, kleine film, zonder enorme pretenties. Maar ik zou hem zo nog eens kijken.

avatar van Waackx
Als je de plotomschrijving leest dan denk je een warme, ontroerende dramafilm te gaan kijken maar het is meer een misdaaddrama waarin een oude man een robot min of meer misbruikt.

Langella speelt een zeer onsympathiek personage en de film concentreert zich volledig om zijn personage en laat de Robot eigenlijk voor wat het is.
Van vriendschap is eigenlijk geen sprake en het resultaat is enorm sloom, onsypmathiek fillmpje die maar niet boeiend wordt en die ik snel vergeten ben.

avatar van nlanaconda
Wel een leuke film om te zien. Wat traag maar de band die Frank met zijn Robot krijgt heeft toch wel wat. Net als Frank krijg je een band met het robotje waardoor je begrijpt dat het voor Frank moeilijk is om "zijn enigste vriend" uit te zetten.

avatar van indigoriico
vermakelijke film, je moet er niet teveel van verwachten.
het is een beetje een standaard filmdrama met een voorspelbare opbouw.
geen afrader voor de mensen die van sentimentele films houden

Goede film. Niet echt heel speciaal.
Verhaal is goed. Zitten paar leuke stukken in.
De robot vond ik wel goed gedaan.

avatar van Sinergie
Origineel en goed uitgewerkt, gewoon een leuke film.

Stuk beter dan de zoveelste stompzinnige actiefilm..

Goeie film waarin een oudere man, die wel eens wat vergeet, hulp krijgt van een robot. De relatie tussen de man en de robot staat centraal hier, en is zeker leuk om te zien (vooral ook omdat de robot er wel heel typisch uit ziet). De film speelt zich af in de nabije toekomst, en dit is zeer subtiel gedaan. Het plot verder is wellicht wat ongeloofwaardig.

avatar van Justinw
Gewoon een erg fijne film. Niks meer niks minder. Langella doet het meer dan goed. Hou altijd wel van zulke kleine films met weinig locaties en acteurs als het goed werkt zoals hier. Leuk voor tussendoor.

avatar van Decec
Een leuke komedie/misdaad/drama/sf film...
Leuk verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteur Frank Langella ...
Ook een bekende actrices Liv Tyler en Susan Sara...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Zeriel
De film begint vrij kalm. De introductie van de robot is nogal saai, geen scherpe humor geen spanning geen echte strijd.

De robot is verder vrij irritant aanwezig, doch Frank is van het ene moment op het andere van robofoob in robofiel veranderd. Beetje raar zo'n plotseling transformatie, ok hij heeft een plannetje maar moet hij daarom opeens elke seconde met het apparaat doorbrengen,....?

Afgezien daarvan is het daarna best onderhoudend, vooral doordat Frank een prima Frank neerzet in verhouding tot de roborakker.

avatar van mcdaktari
Normaal kijk ik dit soort films niet snel maar omdat ik niet goed wist wat te kijken heb ik het toch maar gedaan en ik moet zeggen dat het helemaal nog niet zo onaardig was, Langella doet het goed en verder was er ook niet veel aan te merken op de acteer prestaties van de rest. Voor een saaie zondag middag is het wel leuk om een keer te kijken.

avatar van cantforgetyou
Dit was best een leuke film. Ik hou wel van dit soort fantasie/science-fiction achtige verhalen. Zeker de moeite waard om een keer te kijken. Verwacht geen super film. Gewoon een leuk tussendoortje.

avatar van Marvinleeaday
Alleraardigste film al vond ik er weinig komisch aan. Eerder een regelrecht drama over een man die dementerende is en vriendschap sluit met een robot.

Beter dan verwacht een wel verdiende

avatar van Parisa
Het plot klonk me wel grappig in de oren, dus ik besloot om deze eens te proberen. Jammer genoeg is er niet veel met dat plot gedaan. Als je dat leest heb je bijna ook de film wel gezien, want er is eigenlijk gewoon geen diepte toegevoegd. Jammer dat er voor zo’n makkelijke weg is gekozen.
De kennismaking met Frank en de robot zijn wel goed gedaan. Soepele robot trouwens. Alles ging in vloeiende lijnen, hij zag er grappig uit en bleek ook nog eens een prima gesprekspartner te zijn. Zoals verwacht groeit Frank zijn band met de robot nadat ze samen wat uitgespookt hadden. De relaties met zijn kinderen komt wat minder gemeend over.

Het lijkt mij voor veel scenes wel handig om afhankelijk te zijn van een robot, waarvan je al weet wat die gaat doen. Die scenes liepen dus ook lekker. Marsden geloof ik wel als de zoon, maar niet in combinatie met Langella als vader. Dat ze elkaar niet echt mogen vanwege het criminele verleden van de vader snap ik nog, maar ik zag er verder niets in. Ook met Tyler ging het niet beter. Ze is nog steeds mooi hoor, maar de manier waarop ze hier praatte stoorde me nogal. De bijrolletjes voldeden wel.

Ik zeg 2,5*

avatar van Fryce
Heerlijk verhaal. Deed er wel even over om mij er in te krijgen, maar eenmaal binnen is hij lekker sfeervol en humoristisch.

Leuke film met een uitstekende Frank Langella.
Het samenspel tussen Langella en de robot is goed gevonden, de manier waarop ze 'vrienden' worden is wel origineel.
Kan niet zeggen dat de film me heeft verveeld.

Er zit wel wat in het verhaaltje van de oude man met zijn robot, die veel meer kan dan alleen maar keuken-en tuinhulpje zijn.
Zeggen dat de film volledig aan de verwachtingen voldoet ware niet echt juist. De weigerige houding van onze Frank op de komst van het ding en onverwachte ommekeer zijn best grappig, maar achteraf wordt het niet bepaald goed uitgewerkt. Het wordt moeilijk om je echt in het verhaal in te leven en als de kinderen een rol gaan opeisen verwatert het nog meer en verdwijnt het mogelijks fijnzinnige in het plot voor een paar dolle scènes die niet bepaald grappig en geslaagd zijn.
Frank Lagella is wel echt verdienstelijk en ook wel Susan Sarandon, in haar bijrolletje.

avatar van sofripa
Leuke film. Warm verhaal. Langella is prima op dreef

Vermakelijk, maar zo nu en dan net iets te veel over de top. Bovendien kun je onder het mom van een klucht niet allerlei rare inconsistenties in gebeurtenissen en karakterwisselingen wegmoffelen.

avatar van mrklm
Frank [Frank Langella] is een voormalige dief van middelbare leeftijd, die zo vergeetachtig is geworden dat zijn kinderen zich zorgen om hem maken. Mede door Franks nuttig houding kan zijn zoon Hunter [James Marsden] het niet meer opbrengen om elke week 10 uur in de auto te zitten om zijn vader te helpen. Daarom besluit hij een zorgrobot [met de stem van Peter Sarsgaard] te kopen die Frank moet helpen een gezond en actief leven te leiden. Frank is aanvankelijk helemaal niet blij met deze opgedrongen hulp, maar na een tijdje ontdekt hij dat de robot hem zeer goed van pas kan komen bij alternatieve werkzaamheden.

Een slim komisch drama dat inspeelt op de actuele ontwikkeling van robots, waarvan de verwachting is dat die in de toekomst op grote schaal zorgtaken zullen overnemen. De makers zijn dat duidelijk als een positieve ontwikkeling, maar hier is geen enkele sprake van sentiment. De ontwikkeling van de verstandhouding (of is het toch vriendschap) tussen Frank en Robot is uitgewerkt op een geloofwaardige wijze en scenarist Christopher Ford verkiest duidelijk humor boven sentiment. Sarsgaard geeft een stemvertolking die regelmatig doet denken aan Hal-500, maar het is Frank Langella die de film draagt met een goed uitgebalanceerde vertolking. Het resultaat is dan ook zeer vermakelijk.

avatar van mrklm
mrklm schreef:
die regelmatig doet denken aan Hal-500

Hal 9000 bedoelde ik natuurlijk...