• 8.348.340 stemmen

Alternatieve titel: Match 64: The Final of the Fifa World Cup 2010

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Daniel Gordon

Met onder meer: Andrés Iniesta, Carles Puyol en Howard Webb

IMDb beoordeling: 6,9 (41)

Plot Match 64

"Inside the World Cup Final"

Johannesburg, 11 juli 2010. Nederland en Spanje, twee landen die nog nooit wereldkampioen voetbal werden, komen tegen elkaar uit. De uitslag van de match is onvoorspelbaar. De spanning loopt niet alleen op het veld hoog op, maar ook bij de mensen achter de schermen die alles mogelijk maken. Zuid-Afrika is het eerste Afrikaanse land dat de Wereldbeker voetbal mag organiseren. Zowel FIFA-voorzitter Sepp Blatter, als de Zuid-Afrikaanse organisatoren, de spelers en scheidsrechter, tot de man die verantwoordelijk is voor de grasmat komen aan bod.

image

avatar van Jeremiah1989

Jeremiah1989

Wat een sombere dag was dat..

SnakeDoc

Ik kan niet kijken naar dit soort materiaal Nog te vers

avatar van Jeremiah1989

Jeremiah1989

Veels te vers!! Zal ook wel blijven, totdat we eindelijk een keer Weltmeister worden..

avatar van Chuck Taylor

Chuck Taylor

Aardige docu met mooie beelden van de wk-finale, eindelijk ook wat goed materiaal van de wedstrijd zelf want dat is verder nergens te vinden. Vond de interviews met Howard Webb vooral leuk, uiterst goede scheidsrechter dat toch.

avatar van herder

herder

herder schreef:

Het stond toch wel echt vast dat Spanje zou winnen hoorrrrrr.

Die bal van Robben had er alleen maar in gemoeten

avatar van Archibald

Archibald

herder schreef:

Dankje voor de spoilers.

Naomi Watts

Vanavond op RTL 7, 21:30 .

avatar van Kiros

Kiros

Geloof dat ik het einde wel kan voorspellen. Toch hoop ik op een onverwachte twist.

Naomi Watts

Je houdt niet zo van happy endings dus .

avatar van Mirckje

Mirckje

Wauw, mooie docu hoor. Geeft een goed beeld van hoe het gegaan was bij alle verschillende partijen door de verschillende perspectieven te laten zien.

Interessante en leuke commentaren van de mensen die het meemaakten en leuk om de organisatie erom heen te zien.

Jammer natuurlijk dat Nederland verloor, maar we hebben het geen minuut verdiend om te winnen. Het was Spanje gegund om te winnen, zij hadden het echt verdiend.

Spoilers! .

Naomi Watts

Prachtige docu over één van de mooiste dagen uit mijn leven. lastig om te beoordelen, vooral om de kwaliteit van de docu tegenover je persoonlijke gevoelens te zetten.

Zeer boeiende inside information maar vooral de segmenten met Webb zijn een enorme meerwaarde. Erg veel begrip gekregen voor zijn beslissingen en het niet wegsturen van in ieder geval de Jong. Ook de stukken in de townships erg boeiend, ook erg mooi om ze intens te zien juichen voor een land waar ze geen binding mee hebben.

Dan komt de main event, de finale an sich. Ijzersterke montage wat de intensiteit enorm verhoogt. De finale al meer dan tien maal gezien maar ondanks dat de uitkomst bekend is blijft het toch nog erg spannend en schiet je emotioneel van het ene uiterste in het andere. Door de eerder geprezen montage bereik je toch een nieuwe dimensie, veel nieuwe perspectieven, de vreugde in de Spaanse VIP sectie, de vreugde bij de Spaanse supporters en vooral de prachtige emotie op het veld bij de spelers. Iets wat op de televisie niet te zien was.

Een sterke docu over één van de mooiste dagen uit mijn leven. Een wereldkampioenschap die veel heeft betekent voor een natie die nu nog steeds verdeeld is geweest maar op deze bewuste dag is de natie wel bijeengekomen en dat is nu dik een jaar niet veranderd. Ook de economische recessie die in Spanje nog steeds zorgelijk is, maar deze winst heeft veel pijn verzacht. Een solide 4* maar toch nog een halfje erbij i.v.m. persoonlijke sentimenten. Prachtig, weer tranen met tuiten gehuild. Ik verwacht dat die intensiteit nooit verloren zou gaan.

SnakeDoc

Ben jij er zo één Zonde!

avatar van Chuck Taylor

Chuck Taylor

Ha dat wist ik ook niet, naast ook nog het Feyenoorderschap als ik me niet vergis!

Naomi Watts

Klopt, mijn Spaanse roots zorgen voor wat troost .

Waackx

Ik vraag me af welke Nederlander in vredesnaam behoefte heeft om deze documentaire te zien.

Ik in ieder geval wil nooit meer in mijn leven,een seconde zien van die finale.

Zelf schandalig gespeeld en een schandalige slechte scheidsrechter.

Mirckje schreef:

En waarom verdienden de Spanjaarden het dan ?

Ze speelden helemaal niet zo geweldig op het WK (alleen tegen Duitsland waren ze goed) en ze werden door bijvoorbeeld Paraguay, 1 helft helemaal zoek gespeeld.

avatar van Materny

Materny

Waackx schreef:

Ik in ieder geval wil nooit meer in mijn leven,een seconde zien van die finale.

Zelf schandalig gespeeld en een schandalige slechte scheidsrechter.

Nederland heeft niets te klagen gehad over de scheidsrechter. Maar inderdaad; ik heb zo'n vermoeden dat de kijkcijfers gisteren een dieptepunt hebben bereikt op rtl 7. Man man wat word ik down als ik terugdenk aan die avond....

Naomi Watts

Echt slim was het niet. Lijkt me ook pijnlijk om terug te zien, vooral kneus Robben .

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ik eis dat dit van de site verwijderd wordt!

Sorry

Naomi Watts schreef:

Hoezo kneus Robben, omdat hij een grote kans miste ?

Dat kan iedereen overkomen en Casillas had er amper weet van dat ie de bal redde met zijn dijbeen.

De grootste kneus was De Jong die dacht dat hij in de finale Taekwondo meedeed.

Holocaustfilms kan iedereen moeiteloos bekijken, maar de WK-finale??!! ben je helemaal gek, meteen iedereen depri. Sneu gedoe.

Geslaagde godwin vond ik zelf. .

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

kos schreef:

De users op MM hebben de holocaust niet meegemaakt, de WK finale 2010 wel. Verder, sneue opmerking. Net of iemand een verloren WK finale boven de holocaust zou stellen.

Ik constateer slechts.

Waackx schreef:

Hoezo kneus Robben, omdat hij een grote kans miste ?

Omdat ie heel zijn carriére om elk klein beetje contact al valt en om één of andere reden ging hij bij zijn tweede 'grote' kans gewoon door. Duizend keer vallen en de keer dat je het moet doen doe je het niet. Tja.. Al ben ik blij met die kneus, even vooropgesteld.

Oneens. Casillas dook al voordat Robben de trekker overhaalde. Gewoon: kneus maar was wel blij met die kneus.

Naomi Watts schreef:

Stel hij was wel gevallen en NL had een strafschop/vrije trap gekregen en die was benut, moeten we daar dan blij wezen ?

Winnen op een oneerlijke manier ?

Een land zoals Uruguay heeft daar maling aan, maar ik win liever niks dan winnen op zo'n manier.

En Casillas begon pas te duiken nadat Robben de beweging maakte om te schieten, plus hij dook de andere kant op waardoor de bal gelukkig via zijn (ik zei dijbeen, ik bedoelde scheenbeen) langs het het doel ging.

avatar van DragQueen

DragQueen

Redelijke Docu, die een kijkje achter de schermen biedt. Zo komen buiten de spelers en coaches, ook de scheidsrechter aan het woord. Jammer dat er meer gefocused wordt op het circus eromheen, dan om de daadwerkelijke wedstrijd zelf. Die trouwens nog altijd voor een trauma zorgt. Wat waren we er dichtbij. 2,5 Ster. Als je trouwens het Wk van het nederlands elftal nog eens wilt herbeleven, is deze dvd een betere optie:

bol.com | Oranje WK 2010 | Dvd

avatar van mrkos

mrkos

Prachtige docu over de WK finale, blijft kippenvel! Dit jaar worden we wel kampioen!!

avatar van The Goss

The Goss

Mooie docu voor de neutrale kijker. Dat ben ik dus niet!! Spanning van de finale kwam helemaal terug bij mij....en hier en daar een frustratietje. Mijn god, wat waren we dichtbij.