The Beast Must Die (1974)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Horror

geregisseerd door Paul Annett
met Peter Cushing, Calvin Lockhart en Marlene Clark

De schatrijke sportliefhebber Tom Newcliffe (Lockhart) nodigt in zijn met elektronische snufjes volgestouwde huis, acht gasten uit van wie hij weet dat een van hen een weerwolf is.

vond het wel een aardige film alleen jammer dat klokje soms in beeld met die vraagteken verder wel spannend en verassend einde

avatar van brucecampbell
Fikse tegenvaller.
Het leek allemaal zo gekuntseld en het gebrek aan spanning was ook nefast voor de film. Komt daar nog eens bij dat de vertolkingen ondermaats waren en dus was dit een enorme teleurstelling voor mij.
Mijn Vhs-hoes ziet er nochtans veelbelovend uit! http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/06/07/1275903049-70.jpg

avatar van kirk douglas
Een opmerkelijke film.
Het idee om de kijker zelf mee te laten raden vond ik best leuk.
Behalve Peter Cushing en Charles Grey waren de acteurs niet al te best.
De film komt ook maar langzaam in vaart.

Ik vond hem wel een redelijke sfeer hebben ook een verassend einde ik lag er compleet naast.

avatar van wendyvortex
Jager Lockhart heeft aantal personen uitgenodigd die allemaal wel eens een weerwolf zouden kunnen zijn in een typical British Agatha Christie-achtige horrorfilm nog opgeleukt met de nodige technische snufjes.
Lekker vlot filmpje wel, niet echt eng of bloederig, wel uitermate onderhoudende whodunnit.
Het klokje waarbij je een halve minuut de tijd hebt om te raden wie de weerwolf is, is wel het hoogtepunt van de film (en ik had het niet goed geraden).

avatar van Mac Hammer Fan
Een excentrieke miljonair nodigt een aantal gasten uit op zijn landgoed voor een weekend. Al deze personen zouden verbazingwekkend iets kunnen te maken hebben met bizarre kannibalistische moorden. De flegmatieke gastheer vertelt vervolgens aan het gezelschap dat één van hen een weerwolf is en dat ze niet weg mogen voor deze gedood is. Als gereputeerde jager op groot wild heeft hij heel wat in petto: overal in de omgeving zijn camera's geplaatst. Eén van zijn bedienden houdt alle verdachte bewegingen van de gasten nauwgezet in de gaten. Maar de weerwolf weet de technische snufjes handig te omzeilen en weldra vallen de eerste slachtoffers...
En dan krijg je tegen het einde van de film een halve minuut de tijd om te raden wie het beest is. (ja, ik zat er natuurlijk ook naast ). Een ludiek intermezzo in een mengsel van mystery en horror waar lycantropie aan de orde is. "The Beast Must Die" is een niet onaardige verwezelijking waarbij het thema wat deed denken aan "The Most Dangerous Game" (1932). Peter Cushing beeldt met zichtbaar genoegen zijn rol als expert inzake de tragische vervloeking uit. De Anchor Bay release uit de UK is fullscreen, de Amerikaanse van Dark Shy anamorphic widescreen en die heeft bovendien nog Engelse ondertitels.

avatar van Richard_Voorhees
Een aparte combinatie tussen een actiefilm met een whodunnit plot en weerwolf-horror. Door heerlijke overacting van Calvin Lockhart (op een vermakelijke manier) komt de serieusheid en dramatiek haast niet over. Niet dat dit veel uitmaakt, want er valt nog voldoende te zien. De toevoeging van de verschillende snufjes is wel leuk. Daarnaast is het concept van de kijker oproepen mee te denken wie de weerwolf is en de bedenktijd voor de slotfase leuk bedacht.
Verder weet de film niet heel erg uit te blinken, al is de soundtrack ook nog wel noemenswaardig.
Geinig voor een keer, maar geen topper uit het genre.