Le Tableau (2011)

Frankrijk
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Jean-François Laguionie
met de stemmen van Jessica Monceau, Adrien Larmande en Thierry Jahn

Een kasteel, een tuin met bloemen en een dreigend bos. Tot hier de ingrediënten van een schilderij dat de Schilder om mysterieuze redenen niet heeft afgewerkt. In het schilderij leven drie soorten personages: de tot in de puntjes afgewerkte Alklaren, de Niafs van wie enkel de kleuren ontbreken, en de Ruwlijners, die het schetsstadium nooit zijn ontgroeid. De Alklaren wanen zich superieur, grijpen de macht en openen de jacht op de Niafs en de Ruwlijners. Ervan overtuigd dat enkel de Schilder de orde kan herstellen door het schilderij af te werken, besluiten Ramo, Lola en Veer uit het schilderij te springen om hem te gaan zoeken.

avatar van The Eye
Wat een prachtige, magische, betoverende en kleurrijke film. 76 minuten lang alleen maar genieten! Heerlijk!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Tamme tekeningen.

Een fantasierijke vertelling over poppetjes die in een schilderij leven. Wanneer ze ontdekken dat er leven is buiten het schildersdoek gaan ze op zoek naar de kunstenaar. Dit levert mooie animaties en een aardig verhaaltje op, maar er moet gezegd dat het af en toe een beetje saai wordt. Echt spannend of vindingrijk is het allemaal niet en ook de tekenstijl is niet zo heel bijzonder.

Dat is het gegeven van niet afgetekende poppetjes wél en de link met een hedendaagse maatschappij is niet onaardig, echter het blijft allemaal een beetje tam. Alsof het hier een uit de hand gelopen kortfilm betrof, want een en ander duurt ondanks de 76 minuten best lang. Dat zit hem ook in de deceptie die het einde met zich meebrengt, alle diepere lagen ten spijt.

Redelijk.

Met dank aan A-film voor het recensie-exemplaar.

avatar van K. V.
Van deze film heb 'k ook genoten. Visueel een erg mooie film, ondanks dat het eens geen perfecte 3D-figuurtjes zijn.
Het verhaal zelf vond 'k ook wel origineel en boeiend. Het was een soort avonturenfilm en zeker ook geschikt voor volwassenen.
Verder vond 'k de muziek ook wel nog het vermelden waard.
'k vond hem zeker het bekijken waard en 'k wil deze gerust nog eens terug zien. Aangenaam verrast.

avatar van Shinobi
Levend schilderij.

Het uitgangspunt van deze animatiefilm is vrij uniek te noemen, ik ben het in ieder geval nog niet eerder in een andere film tegengekomen.

Qua verhaal lijkt het op het eerste gezicht simpel, maar er zit een diepere laag in. De film geeft een interessante kijk op de imperfectie van dingen en laat je als kijker vanuit een ander perspectief ernaar kijken. Het was echt prachtig om te zien hoe Lola de schilder ontmoette in de eindscène.

Visueel ziet het er prima uit; kleurrijk en ietwat betoverend. Er wordt gebruik gemaakt van verscheidene tekenstijlen die bij de distinctieve schilderijen horen, zo heeft elk schilderij weer een ander onderwerp wat aardig naar voren komt. Dit alles wordt ondersteund door een geweldige orkestrale score.

Al met al best interessant om eens gezien te hebben, alleen jammer dat het op een gegeven moment iets te langdradig wordt.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Decec
Een matige animatie film...
Redelijk verhaal...
Redelijk gemaakte animatie...
Prima achtergrond geluid/
muziek (dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Geen moeite waard...

Mooie beelden, mooi gemaakt. Wel wat saai.

avatar van wendyvortex
Zemelig naïef sprookje waarin 20% mooie animatie verloren gaat in 80% slechte animatie.
Ideeën waren er, uitwerking is nogal pover, jammer van alle moeite die er in gestoken is.

avatar van Wally2
wendyvortex schreef:

Prachtig schouwspel. De verschillen in animatie of het stadium waarin de animaties zich bevinden....dat is essentieel voor het verhaal. En het is geen sprookje. Dit gaat o.a. over discriminatie, klassenverschil, jaloezie.
Zeer creatief in beeld gebracht.

avatar van Baboesjka
Origineel verhaal, en wat mij betreft mooi gemaakt, maar het had geen wow-effect op mij.