Michel Petrucciani (2011)

Frankrijk / Duitsland / Italië
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Michael Radford
met Michel Petrucciani

Het verhaal van de Franse jazzpianist Michel Petrucciani, een kleine man die uitgroeide tot een grote meneer binnen de wereld van de jazz. Hij speelde samen met de groten der aarde zoals Dizzy Gillespie, Jim Hall en Wayne Shorter. Zijn talent leverde hem tal van onderscheidingen op, waaronder de prestigieuze Légion d’Honneur in 1994. Michel Petrucciani was een opmerkelijke verschijning, zowel muzikaal als fysiek. Reeds op jonge leeftijd viel Petrucciani ten prooi aan de brozebottenziekte, een erfelijke aandoening die naast een broos skelet ook verantwoordelijk was voor zijn kleine gestalte. Uiteindelijk zou hij in 1999, op amper 36-jarige leeftijd, aan een longontsteking overlijden. Aan de hand van interviews en een schat aan archiefmateriaal schetst Radford het portret van een rasartiest. Een man die, ondanks zijn korte leven en fysieke beperkingen, zijn onuitwisbare stempel drukte op de hedendaagse jazz.

avatar van Darbie
Boeiend & integer portret van Jazzpianist Michiel Petrucciani die als volwassene een lengte had van minder dan 100 centimeter, maar desondanks wel de sterren van de hemel speelde.