Enchanted April (1991)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Mike Newell
met Miranda Richardson, Josie Lawrence en Joan Plowright

Vier Britse vrouwen, Lottie, Rose, Caroline en mrs. Fisher, reageren op een advertentie om een gezamenlijke reis te maken. Ze zullen hun vakantie doorbrengen in een romantisch kasteeltje in Italië en dit zonder hun echtgenoten. De vier hebben ieder hun eigen reden om er eens helemaal uit te breken.

rustig verder kabbelende film met vier sterke hoofdrolspeelsters. Er gebeuren geen spektaculaire dingen, de film doet vooral aan sfeerschepping

Verrukkelijke film, heb er met veel plezier naar gekeken. Vier sterretjes.

avatar van 93.9
Aangenaam romantische film.
Niet heel bijzonder, maar zeer genietbaar

Goeie film over vier vrouwen uit Londen die een klein kasteeltje huren in Italië voor hun vakantie. De film speelt zich af net na de eerste wereldoorlog. Het verhaal heeft wellicht niet al te veel om het lijf, maar de vier vrouwelijke personages worden goed neergezet (zeker ook vanwege de prima cast) en de film heeft een aangename sfeer (mede dankzij de mooie Italiaanse omgeving).

Kwebbel schreef:
Verrukkelijke film, heb er met veel plezier naar gekeken. Vier sterretjes.

Ik dus ook. De vier vrouwen doen het prima en de prachtige plaatjes van Castel Brown in Portofino (waar ik wel iets meer van had willen zien) doen de rest. Goede reden om daar zo snel mogelijk eens te gaan kijken. Maar in ernst, is dus een soort inkijkje in het paradijs, waar de vrouwen zichzelf hervinden en de saaie echtgenoten die op bezoek komen veranderen in attente minnaars.

Dat past heel goed in de traditie van deze films, zeg maar het genre van de films over welgestelde Engelsen die in de jaren tussen de beide wereldoorlogen vakantie vierden in Italië, logeerden in een chique pension, liefst met 'A room with a view' (misschien toch de beste in het genre). Zou er zo een dozijn van kunnen noemen. Zag onlangs nog 'A Month by the Lake' (1995) van John Irvin, met Vanessa Redgrave en Edward Fox, ook niet mis, maar deze 'Enchanted April' vond ik verrassender en met meer humor.

De boodschap is onveranderlijk, vrij naar E.M.Forster, dat die Italiaanse zomer een bevrijding betekent van het keurslijf van het Engelse klassensysteem, waar ze weer toekomen aan hun diepere gevoelens, en misschien zelfs wel aan enige 'amore'. Terug in Engeland, met alle regen en grijze luchten, blijken ze dan toch veranderd en verrijkt te zijn. En wij hebben genoten van dat inkijkje in een wereld die al heel lang voorbij is.