Midnight's Children (2012)

Canada / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Deepa Mehta
met Satya Bhabha, Shahana Goswami en Rajat Kapoor

Midnight Children is het verhaal van Saleem (Bhabha) en zijn geadopteerde tweelingzus Shiva (Saran). Beiden zijn ze op 15 augustus 1947, stipt om middernacht, geboren, precies op het moment dat India onafhankelijk werd van Groot-Brittannië. Net als andere kinderen die rond de Onafhankelijkheidsmiddernacht werden geboren blijken Saleem en Shiva speciale krachten te hebben, en in staat telepathisch met elkaar te communiceren.

Vanaf 28 maart 2013 in de bioscoop (Paradiso Film)
EDIT: nieuwe datum is 30 mei.

avatar van Askikker
Vanmiddag in de sneak gezien.
Via historische momenten wordt een hier en daar wat verwarrend verhaal verteld.
In het boek zal het allemaal wel duidelijk zijn, maar in de film zit je af en toe toch ff van; hoe zit dat nou? Tweelingzus? Grote neus? Bastaard?.

Lange zit, maar toch niet echt langdradig, ondanks het totale gebrek aan humor of relativering.
Diepgravende karakterschetsen of hevige emotionele scenes zitten er ook niet in, zodat de film toch wat te veel aan de oppervlakte blijft drijven.

Werkelijk storend vond ik het schelle gezang af en toe (gewoon pijn aan mn knar).
Aan het eind nog een paar mooie stills, maar verder had dr visueel wel meer uit de kast gehaald kunnen worden.

Aardige film die het allemaal net niet is
(en dat is natuurlijk wel een redelijk dodelijke conclusie).

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Donkerwoud
Frustrerend schoolvoorbeeld van een slechte boekverfilming. In plaats van dat het een eigen interpretatie is geworden die in het medium film past, probeert het idioot strak de uitgebreide plotlijnen van het originele werk te volgen. Het maakt het tot een statische bedoening waarbij de magisch realistische symboliek nauwelijks uit de verf komt. Echt zonde, want qua sfeer weet het wel de juiste toon te raken met zijn schitterende aankleding en zijn sprookjesachtige elementen. Hier had zoveel meer ingezeten met een iets duidelijkere regie.

(Gezien op 29 december 2015)
Het kan verbazen dat ik deze film 4 sterren geef. Maar ik heb er graag naar gekeken en vond vooral het tweede deel schitterend. Bovendien eindigt het verhaal ook nog eens positief. Dat mag toch nog?
Droom en werkelijkheid zijn niet hetzelfde, maar zonder de droom is het leven niet meer de moeite waard. Magisch-realisme heet dat. De verwisselde kinderen stelen elkaars leven. Door vooral de arme Saleen (terechtgekomen in een rijke familie) te volgen, is de film boeiend.
De magie is van de middernachtskinderen, die bijzondere gaven blijken te hebben. De realiteit is de jonge geschiedenis van India van 1947 tot 1981.

avatar van nadrin
Op alle gebieden een schitterende film