Bámbola (1996)

Italië / Frankrijk / Spanje
Komedie / Drama

geregisseerd door Bigas Luna
met Valeria Marini, Stefano Dionisi en Jorge Perugorría

Na de dood van haar moeder opent Bámbola samen met haar homoseksuele broer Flavio een pizzeria. Het vriendje van Bámbola, Settimio, komt in de gevangenis voor moord en Bámbola gaat een relatie aan met de sadistische Furio.

avatar van Albert S
Deze film gezien op de Vlaamse TV.
Ik kon niet constateren of dit dezelfde film was met de titelsong "La Bambola"van Patty Pravo.

Als het deze film is, heb ik er veel waardering voor. Zeer intrigrerend!! Vooral dat lieve meisje t.o. die miserabele bruut Furio (haar minnaar).

He is zeker geen komedie, zoals in de beschrijving staat. Het is volgens mij echt drama!!!

Jammer dat ik maar maximaal 5 punten kan geven.

Heel ontroerende film.

Albert S schreef:

Deze film gezien op de Vlaamse TV.

Misschien bedoel je Respiro? Daarin zit dat lied in ieder geval wel.

avatar van Albert S
Tjee, bedankt voor de snelle reactie. Had dit niet verwacht.Ik zal eens gaan kijken of dit me bekend voorkomt.
Bedankt nogmaals voor het snelle antwoord.

De film "Respiro"is uit 2002. Zo snel zal ie toch niet op TV komen? Ik heb m gezien medio 2003.

avatar van Albert S
Ik heb eens gekeken bij "Respiro"
Vervelend om te zeggen, maar dit komt me niet bekend voor.
Ik weet inderdaad nog dat die bruut van een vriend haar het leven zuur maakte.
Uiteindelijk wordt die brute vriend ergens op het strand bij een scheepswrak dood geschoten door de broer van dat meisje.

De aftiteling bracht ook dat mooie nummer van Patty Pravo te horen. Heb daarna gelijk de cd met dat nummer aangeschaft.

Ben allerlei videotheken en winkels afgegaan om m te huren maar ze keken alsof ze het in Keulen horen donderen.

Geweldige film. Maar Bigas Luna laat me trouwens nooit in de steek. Film kreeg natuurlijk ook z'n faam door de titelsong Bambola, die je vervolgens niet meer uit je hoofd krijgt. Voor alle duidelijkheid, dit is een Italiaanse uitstapje van de Spaanse regisseur. De film is erg Italiaans, ook van locatie, sfeer en acteurs. Er wordt uitstekend geacteerd, vooral door Valeria Marini als Bambola en Jorge Perugorría als de bruut waar ze verkikkerd op is.

Het gaat over lust contra liefde. Bambola wil aandacht, tederheid en liefde. Dat zegt haar hoofd. Maar haar lijf wil lust: zo vaak mogelijk verkracht worden door die psychopaat uit de gevangenis die haar na zijn vrijlating komt terroriseren. Het lijkt nogal rauw, en dat is het ook, al verliest Bigas de nuances niet uit het oog. Hij is hier heerlijk in de weer met zijn twee preoccupaties: eten en seks. Het eten bestaat uit pizza's, pasta en lekkere vette en kronkelige aal. Voor de seks zorgt Valeria Marini, met een zo'n lekker lijf dat niemand eraf kan blijven. Daar snapt ze niets van, want diep van binnen is ze een heel fatsoenlijk meisje, dat maar niet gerespecteerd wordt. Maar ja, die lust....

Memorabel is de scène waarin Furio een aal in de liefdesopening van Bambola probeert te duwen. En voor de fetishisten (onder wie ikzelf) mag niet onvermeld blijven dat Bambola haar oksels niet geschoren heeft

Uiteindelijk loopt het uit op een strijd op leven en dood tussen Bambola en haar homoseksuele broer met de bruut Furio, die je op het puntje van je stoel houdt.