Il Maestro di Vigevano (1963)

Alternatieve titel: The Teacher from Vigevano

1 stem

Italië

geregisseerd door Elio Petri
met Alberto Sordi, Claire Bloom en Anna Carena

Hoewel Mombelli tevreden is met zijn leven als meester op een lagere school in Vigevano dwingt zijn vrouw Ada hem iets nieuws uit te proberen. Hij investeert al zijn kapitaal in een kleine schoenenfabriek van een familielid, maar een onverwachte, verkeerde belastingsaanslag ruïneert het bedrijf volkomen. Zijn vrouw verlaat hem en gedesillusioneerd keert Mombelli terug naar de lagere school. Er staat hem echter nog meer ongeluk te wachten.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een film van auteur Petri met Sordi en Claire Bloom ?
Hun cult following is ook niet meer wat die was. Dit is echter ook geen auteursfilm maar een puur commerciele De Laurentiis productie die Petri- en dat leerde mij die docu waar ik het net over had- tegen zijn zin aan werkte, en dat is er aan af te zien.
Erg slecht geregisseerd eigenlijk, met de gebruikelijke hinderlijke zoom ins, maar hier doorgevoerd tot in het absurde en extreem irritant, niet om aan te zien soms.
Verder is dit eerder een Sordi film met de dus gebruikelijke thematiek: kleinburgerlijke loser wil hogerop en mislukt volkomen. Waarbij de anti-held als gebruikelijk niet-terzijde wordt gestaan maar gepusht door bitch Bloom, die hier in dubbing tamelijk verspild is.
Muziek van Nino Rota.