Olsen-Banden (1968)

Denemarken
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Erik Balling
met Ove Sprogøe, Poul Bundgaard en Morten Grunwald

Na een mislukte inbraak in een sigarenwinkel willen Egon Olsen en zijn medeboeven Benny en Kjeld een echt grote slag slaan. Tijdens een expositie in Denemarken worden kroonjuwelen tentoongesteld en politie-inspecteur Mortens kan op zijn vingers natellen dat de Olsen-bende deze gelegenheid niet onbenut zal laten.

avatar van Macmanus
verklapt het verhaaltje niet iets teveel

Mee eens. Verhaaltje iets ingekort.

Simpel verhaaltje dat niet veel om het lijf heeft. Voorspelbare humor en dito grappen, maar toch keek dit filmpje leuk weg. Ik genoot van de jaren '60 auto's uit mijn jeugd die je in deze film in al hun glorie en originele kleuren nog eens kunt zien rijden over Deense straten en wegen, die veel weg hadden van de Nederlandse uit die tijd. De hele serie Olsen-Bende films is nu op 13 blu-ray discs te koop in een aantrekkelijke box en alle films zijn gerestaureerd. Op de blu-rays kun je kiezen tussen de originele Deense versies (zonder ondertiteling) of de nagesynchroniseerde Duitse versies (eveneens zonder ondertiteling).
Voor de liefhebbers.