How to Draw a Perfect Circle (2009)

Alternatieve titel: Como Desenhar um Círculo Perfeito

Portugal

geregisseerd door Marco Martins
met Rafael Morais, Joana de Verona en Daniel Duval

Guilherme en Sofia zijn broer en zus. Ze groeien op in Lissabon en worden grootgebracht door hun grootmoeder. Zij delen al hun ervaringen en raken langzamerhand geïnteresseerd in seks. Guilherme voelt zich beschermd door vrouwen. Hij heeft moeite met de relaties die Sofia heeft met andere jongens en zijn liefde voor haar die onbeantwoord blijft. Hij gaat er vandoor. Na de dood van zijn grootmoeder trekt Guilherme zich terug in het verlaten huis van zijn vader en leidt een eenzaam bestaan. Hij komt er achter dat het leven niet altijd perfect kan zijn en keert terug naar huis, waar zijn zusje nog altijd woont.

Ik dacht dat ik deze film gevonden had met Engelse ondertiteling. Helaas blijkt niet zo te zijn. En Portugees.... geen woord. Gelukkig wordt er niet overdreven veel gesproken in dit coming-of-age verhaal, waarin een broer (teenager leeftijd) zich wanhopig aangetrokken voelt tot zijn zusje. De atmosfeer van de film is stijlvol en warm (zeker de seksscènes), zonder morele prekerigheid. Je voelt de ellende, de wanhoop, de hunkering en kwetsbaarheid. Maar ja, een leesbare ondertiteling blijft noodzakelijk, dus ik hoop 'm nog eens tegen te komen. Na 'Do Comeco Ao Fim (From Beginning to End) een tweede film in het Portugees over het heikele, beladen onderwerp incest. Voorlopig een 3,5.

Een letterlijk en figuurlijk donkere film over een jongeman, die worstelt met zijn amoureuze gevoelens voor zijn tweelingzuster. Een saaie, plotloze film die tergend langzaam naar zijn voorspelbare climax kruipt. Een serieuze tegenvaller.