• 8.251.798 stemmen

Met onder meer: Charlton Heston, Susannah York en Stephanie Zimbalist

Releasedatum: 31 juli 1980

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot The Awakening

"They thought they had buried her forever!"

Kara is 3800 jaar oud. De mummie van deze Egyptische koningin ligt verborgen diep in de heuvels rond Luxor. De sarcofaag is van goud en talrijke schatten liggen in het graf. Op de muren rondom leggen hiërogliefen een geheime formule vast die haar reïncarnatie kunnen veroorzaken. Wie haar ontdekt is verdoemd. Egyptoloog Matthew is al lang op zoek naar Kara. Samen met zijn assistente Jane speurt hij de heuvels rond Luxor af. Intussen bevindt zijn hoogzwangere vrouw Anne zich in het kamp. Matthew heeft uiteindelijk geluk en vindt het geheime graf. Op datzelfde ogenblik baart Anne hun dochter. Jaren later zullen de geheimzinnige krachten in het graf hun rol beginnen te spelen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van hugohei

hugohei

We kennen 'm nou wel : die eeuwenoude vloek van die eeuwenoude mummie.

Oninteressante film. Naar een verhaal van Bram Stoker (van Dracula).

Stephan

Ik vond de parallel tussen de weeën en de mokerslagen op de tombe-deur wel goed gevonden. Is ook het enige wat me is bijgebleven...

En jaren later four weddings and a funeral... 'tis toch wat...

avatar van FisherKing

FisherKing

En Donnie Brasco, en de nieuwe Potter.

avatar van Waku

Waku

Beetje saaie en langdradige avonturenfilm.

Niet bijzonder.

Stephan schreef:

En jaren later four weddings and a funeral... 'tis toch wat...

Kijk aan... gewoon op youtube.

Hier de geweldige parallel

Vooral de "Push... push" is briljant.

Stephan

Heb 'm eindelijk weer eens helemaal gekeken en hij valt me niet eens tegen. Heston speelt behoorlijk overtuigend. Uiteraard zijn de effecten erg gedateerd. D.w.z. van CGI is geen sprake, maar de manier waarop ze sommige spanningsmomenten visualiseren is wat "simpel". Toch had de film een aardig sfeertje maar wel een teleurstellend einde.

avatar van baspls

baspls

"The nameless one will rise again."

Erg sfeervolle Mummy-film van Mike Newell.

Charlton Heston heeft een sterke rol als Matthew Corbeck, de geobsedeerde egyptoloog. Ook leuk om "The Emperor" Ian McDiarmid weer eens te zien. De jonge Stephanie Zimbalist is zeker geen straf om naar te kijken en acteert ook niet heel slecht.

Gebaseerd op The Jewel of Seven Stars van Bram Stoker (bekend van Dracula). Voor het eerst uitgegeven in 1903, jaren voordat er ooit een Mummy is gevonden. Sterker nog, het graf van Toetankhamon dat in 1922 door Howard Carter is gevonden is het eerste en tot nu toe enige Egyptische graf ooit dat ongeschonden is gevonden. Best spooky dat Stoker jaren daarvoor en jaren voor de geruchten van de vloek dit verhaal schreef.

Erg intrigerend verhaal. Dr. Corbeck is geobsedeerd door de geschriften van de Nederlandse Egyptoloog Van Hoorn (weer een Nederlander net als Van Helsing in Dracula) waar hij vertelt over een naam die telkens is weg gekrast uit tempels en tomben. En over de locatie van de tombe die bij die naam hoort. Na lang zoeken in de vallei der Koningen vindt Corbeck een steen met daarop een vreemde tekst "Treed hier niet binnen opdat de naamloze niet zal herrijzen.". Na de omgeving te hebben afgegraven vinden ze de deur naar de tombe en gaan naar binnen. Tegelijkertijd bevalt Corbecks vrouw van hun dochter Margaret. Daar in de tombe vind Corbeck Kara die 3800 jaar op hen heeft gewacht. Achtien jaar later is hij nog steeds geobsedeerd door zijn vondst en laat hij de mummie voor onderzoek naar Londen komen. Als zijn dochter ook geïnteresseerd raakt in het mysterie rond Kara besluiten ze weer naar Egypte te gaan. Corbeck vindt teksten voor vreemde rituelen en dan vind hij het mysterieuze Juweel der Zeven Sterren en de profetie die daarbij hoort "Na vele maansverduisteringen zal er een man komen vanuit de noordelijke hemel en de naamloze doen terugkeren. De naamloze zal herrijzen."

Geweldig verhaal, vooral de profetie en de reïncarnatie mythe spreken me enorm aan. Van jongs af aan ben ik al gefascineerd door het Oude Egypte. En een liefde voor klassieke horror heb ik ook al sinds mijn elfde. Tot nu toe is The Awakening de beste Mummy-film die ik heb gezien. We hebben dan wel geen wandelende mummie en geen priester die zijn geliefde tot leven wil wekken maar misschien is dat juist goed, het is een keer iets anders.

Bijzonder aan deze film is dat het een van de enige films is die ook daadwerkelijk in de vallei der Koningen en andere Egyptische tombes is opgenomen in plaats van in een studio. En dat is te zien wat het ziet er hier aanzienlijk beter uit dan in bijvoorbeeld The Mummy (1959) die helemaal in de Hammer Studio's is opgenomen. De zandstorm is bijvoorbeeld helemaal echt, en per ongeluk in de film gekomen.

Newell heeft een goed angstig sfeertje weten te creëren. Dat word versterkt door de geweldige muziek van Claude Bolling. De film is ook mooi opgenomen. Hoewel ik geen HD-versie heb kunnen vinden en alleen een erg gedateerde VHS-rip tot mijn beschikking had kon ik toch af en toe een glimpje opvatten van de uitstekende cinematografie.

Een groot min-puntje vond ik wel het einde. Zo anticlimactisch als maar zijn kan. Omdat we simpelweg niet weten hoe het afloopt. Paul Whittier zou naar het museum moeten gaan en daar Corbeck aantreffen. Het mag van mij best een duister "twisted" einde zijn maar dan moet je het niet zo open laten.

Echte aanrader voor de liefhebber van cult-horror of mummy-films. Goed acteerwerk van Charlton Heston, een knappe Stephanie Zimbalist, een heel intrigerend verhaal en aardige spanning.

avatar van Nagy

Nagy

Ooit heb ik eens gezien dat er een vervolg was van deze film, maar heb hem nog altijd niet kunnen vinden. Ik herinner mij wel de publiciteit ervan.

avatar van mrklm

mrklm

Archeoloog Matthew Corbeck [Charlton Heston] en zijn hoogzwangere echtgenote Anne [Jill Townsend] bevinden zich in Egypte waar Matthew samen met zijn collega Jane Turner [Susannah York] op zoek is naar de tombe van een Egyptische prinses. Matthews obsessieve zoektocht zet zijn huwelijk onder druk en leidt tot een aantal noodlottige ongelukken, maar wanneer Jane de ingang van de tombe ontdekt is Matthew in de zevende hemel. Wanneer hij de tombe van de prinses vindt kan hij zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Het moment waarop hij de tombe openbreekt valt echter precies samen met het moment waarop Anne, twee maanden te vroeg, komt te bevallen van Margaret. Zou er een verband zijn?

Dit eerste half uur is veelbelovend, maar vervolgens springt het verhaal naar 'het heden', oftewel exact 18 jaar later. De kijker weet allang dat Margarets 18e verjaardag geen reden zal zijn voor een feestje, maar dan moeten we zo'n 45 minuten wachten tot Matthew zich dat eindelijk realiseert. Dan pas is er sprake van enige echte spanningsopbouw en eindigt deze horrorfilm met een paar aardige executies en aanverwante schrikeffecten. Dat is wel wat aan de late kant.

avatar van mikey

mikey

Elitaire grafschenner Heston onteert het graf van de kwaadaardige koningin Kara, wiens graf het daglicht niet kan verdragen, maar waar helaas ook alle benodigdheden voor een succesvolle reïncarnatie zijn opgeslagen. Vermakelijke horror doet denken aan de omen dankzy de freak incidents, die best aardig zijn (en bloody). Beetje exorcist als in: 'ben ik nou totaal schizo of ben ik toch napoleon'? Leuk 'Halloween' filmwerk vanachter de bosjes. Cinematografie is überhaupt dik in orde. Nog wat ongemakkelijke vader-dochter momenten bovendien.

Goeie rol van Heston trouwens als gesjeesde geleerde, zijn dochter was helaas totaal niet overtuigend als wappie. Jammer van het einde, ik had graag nog een kill willen zien.

Met een iets slimmer script en een andere dochter had er beslist meer in gezeten.

toch leuk. ps; de netflix heeft blijkbaar de engelse dvd versie beschikbaar (het einde is een shot van Londen met daaroverheen de schaduw van queen Kara)

kappeuter (crew films)

De 'The Mummy' films (1999 / 2017) vond ik erg matig, is dit enigzins vergelijkbaar?

avatar van mikey

mikey

kappeuter schreef:

nee, dit is geen avonturenfilm. dit is een typische '70s horror'.

avatar van DragQueen

DragQueen

Ik vindt deze film toch echt wel een pak beter dan de huidige score van 2,34 doet vermoeden. Het geboden verhaal is prima en kent een goede vertaling naar het scherm. Het geheel is uiterst vakkundig gefilmd en dit maakt het tezamen met de prachtige achtergrondmuziek tot een zeer sfeervolle film. Het feit dat er in echte tombes gefilmd is op locatie in Egypte, waarbij er ook een hoop artefacten in beeld komen die rechtstreeks uit het museum werden geleend, komt de film daarbij ook zeer ten goede. Verder is er een glansrol van de sterk acterende Charton Heston, maar ook van Stephanie Zimbalist, wat het niveau ook nog wat omhoog krikt. 3,5 Ster.