Impardonnables (2011)

Alternatieve titel: Unforgivable

Frankrijk / Italië

geregisseerd door André Téchiné
met André Dussollier, Carole Bouquet en Mélanie Thierry

De zestigjarige Francis zoekt in Venetië de rust om zijn nieuwste roman te schrijven. Wanneer hij op zoek gaat naar een appartement ontmoet hij de jonge en aantrekkelijke makelaar Judith. Voor Francis is het liefde op het eerste gezicht. Samen trekken ze in in een afgelegen huis op het eiland Torcello. Hij is zo gelukkig dat hij stopt met schrijven. Helaas maakt het geluk plaats voor wantrouwen en huurt hij de jonge Jérémie in om haar te achtervolgen.

avatar van jikamajoja
Het eerste half uurtje van "Impardonnables" is nogal flets ondanks de prachtige muziek van Max Richter. Daarna slaagt regisseur André Téchiné erin om naast het leven van de vastgeroeste Francis, ook het leven te laten zien van enkele andere mensen in diens onmiddellijke omgeving.
De gebeurtenissen laten je niet onberoerd. Er zijn nu eenmaal vele dingen die gebeuren in een mensenleven en je kan ze alleen maar trachten te aanvaarden. Uit de verschillende personages in de film blijkt duidelijk hoe moeilijk dit kan zijn. En dit gevoel heeft Mijnheer Téchiné schitterend weten weer te geven. Knap !

avatar van wibro
jikamajoja schreef:

Mij lieten de gebeurtenissen dus wel volledig onberoerd en wel om het simpele feit dat ik mij absoluut niet in de hoofdpersonages kon inleven. Ik vond ze stuk voor stuk zeer irritante mensen vooral die Francis met zijn losse handjes. Van mij had hij toen hij in het water viel gelijk mogen verzuipen. Ook het plot hing als los zand aan elkaar. Je rolde van de ene naar de andere gebeurtenis, de een nog ongeloofwaardiger dan de ander. Bovendien duurde de film ook nog eens eindeloos lang.
Impardonnables is een van de twee Franse films die ik vandaag heb mogen aanschouwen in de Filmbeurs in Den Bosch. De andere film heette Poupoupidou, een zeer leuke film, die het met straatlengte won van dit imo mislukt drama.

avatar van Verhoeven
Zoals we van Téchiné gewend zijn maakt hij niet alleen rommelige films maar raffeld hij het ene verhaallijn met het andere af. Waardoor we niet alleen een afstandelijke film krijgen maar ook een film die nauwelijks een spanningsboog heeft want Téchiné heeft moeite om zich te concentreren op hetgeen waar de film in eerste instantie over ging. Hij introduceert bijvoorbeeld na een uur lukraak wat bijfiguren, geeft die een korte inleiding en vervolgens zien we die niet meer terug. Daardoor krijg je niet alleen een onsamenhangende film maar ook een platvloerse soap vol met egocentrische figuren.

Het wordt tijd dat Godard (weer) een(s) kritische stuk schrijft over de ontwikkeling van zijn Vaderlandse Cinema alvorens hij de pijp aan Maarten geeft.

Erg vervelend gezeur. 2*

Verhoeven schreef:

Precies ja. Je zou verwachten en vooral hopen dat producers (na het totaal oninteressante en vol terend op de twee grote namen Les Temps Qui Changent en het zouteloos gebrachte La Fille du RER) er eindelijk eens de stekker uittrokken. Het is mooi geweest. Maar helaas mag Andre Téchiné kennelijk eindeloos doorgaan met zijn oeverloos doorkabbelende nietszeggende plaatjesboeken.

avatar van Verhoeven
Was je trouwens opgevallen dat Jeroen Stout in de Filmkrant een vernietigende recensie had geschreven? Terwijl het één van de vijf must see films van deze maand is. Maar als je vervolgens doorbladerd naar de Filmsterren dan weet je waar het probleem zit.

1. Drive
2. The Artist
3. The Adventures of Tintin
4. Hors Satan
5. Impardonnables

Verhoeven schreef:

Dankzij jou heb ik dat nu wel gelezen, en ik ben het volledig met hem eens. Hij schiet vooral in de roos met Hij heeft alles willen vertellen. Er is geen rust, geen tempo, geen ritme, geen focus.

ik zou er geen moer aan aan willen toevoegen.

Je bedoelt Dana Linssen?

Redlop schreef:
Je bedoelt Dana Linssen?

Ik hoef verder niets te zeggen.

avatar van madmax1
Prachtige locatie.
Verhaal komt niet los, maar kan hem wel waarderen van wege een paar mooie scenes
Warrige film die niet brengt wat het had moeten zijn.

avatar van Decec
Een mooie dramafilm...
Mooi verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit...
Mooi landschap en omgeving van Venetië...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Prima Franse film...

avatar van Awake78
Lijkt wel alsof ik de enige ben die deze film nog wel te behappen vind.

Misschien duurt de film wat minuutjes te lang, maar verder is het een toch wel boeiende karakterschets van een verliefd stel op leeftijd door de jaren heen. De gebeurtenissen op zich zijn nog niet eens zo heel ongeloofwaardig, alleen sommige dingen/subplotjes gingen wat snel of werden er met de haren bijgetrokken. Zoals dat de hoofdpersoonlijke dame iets kreeg met die uit de lik ontslagen zoon van die vriendin van haar, dat vond ik heel onnatuurlijk overkomen. Ook het hele drama met Alice (de dochter van) en die vriend van haar raakte mij nergens. Vond die knul ook zeer mat spelen.

Verder raakte ik gaandeweg toch geintrigeerd door de problemen en de locaties.

Ja zeker een mooi drama. 4*

avatar van blurp194
Geen rust, geen tempo, geen ritme, geen focus (de woorden van Jeroen Stout).

Als het leven zelf, dus. Daarom juist eigenlijk vind ik het verhaal herkenbaar - is dat het juiste woord wel? of misschien invoelbaar. Als een soap opera, jazeker. Want zo gaan we van de ene dag in de andere.

Daarmee blijft natuurlijk geen vraag beantwoord - net als een soap nooit een antwoord heeft, er is tenslotte een andere dag te vullen. En dat is ook de makke van de film. En toen, en toen. Maar waarom, waarheen?

Toch wel een heel mooie film. Want, een mooi herkenbaar stel dat met hun ups en downs worstelt, zoals iedereen. Tegen de achtergrond van Venetie in de ondergaande zon. Cliche. Zoals bijna alles wat de moeite waard is.

Enkele onduidelijkheden en slordigheden in het plot en ook lijken meerdere scènes nergens op aan te sluiten en zelfs dikwijls niet op de voorgaande. In het gehele verhaal trouwens kan ik geen essentieel thema ontdekken tenzij men enkele warrige relaties als rode draad aanziet, maar dat is dan zwakjes uitgewerkt met onduidelijke karaktertekening.
Téchiné heeft bij mijn weten nooit iets groots afgeleverd maar hier heeft hij toch iets onverfilmbaars gebracht, waarin, spijtig genoeg, een goede acteur als André Dussolier is verzeild.

ik sluit mij bij de recensie van Wibro aan....ik vond beide hoofdrolspelers mateloos irritant. Die lesbo lijkt op Jamie Lee Curtis, waar ik toch al een takkenhekel aan heb, en die vent is een mislukte imitatie van Jean Marais ( die ik bewonder') Als je de hoodrolspelers irritant vindt is dat einde van de film. Toch nog verder gekeken, er wordt geouwehoerd, gevreeen en gevochten....Wat een flutverhaal/film.Na een dik uur mee gestopt. Ik trok het niet meer...of in het Frans.... 'Je en pouvais plus......."