The Forgiveness of Blood (2011)

Verenigde Staten / Albanië / Denemarken / Italië

geregisseerd door Joshua Marston
met Refet Abazi, Tristan Halilaj en Sindi Lacej

Het platteland van Albanië. Rudina en Nik zijn broer en zus. Allebei hebben ze een doodgewoon leven: Rudina is een goede studente en Nik is erg populair. Nik is pasgeleden verliefd geworden op één van zijn medestudenten. Hun vader runt een broodbezorgingsdienst en zorgt zo voor het gezin. Af en toe neemt hij een binnenweg over het terrein van de buren, maar deze zijn daar niet blij mee, ook al was het terrein vroeger van de familie van Rudina en Nik. Op een dag escaleert het conflict en de buren worden vermoord door de vader en oom van Rudina en Nik. De oom wordt opgepakt door de politie en de vader duikt ergens onder. Al snel wil men bloedwraak nemen op de familie, waardoor ze gedwongen worden binnen te blijven. Enkel de vrouwen van het gezin mogen het huis verlaten, dus Rudina moet stoppen met school en het werk van haar vader overnemen.

Vanaf 5 januari 2012 in de bioscoop (Cinemien).

Trailer (YouTube)

Een krachtig, grimmig en moeilijk verhaal, spelend in een merkwaardig ouderwetse wereld, van oude vendetta's en nog oudere gewoonten, verteld door de ogen van twee tienerkinderen. Alhoewel het gebeuren ontroerend is, blijft de regisseur een waarnemer (hij kijkt vanaf een afstand en houdt de zaken vaag); hij lijkt noch betrokken noch vertrouwelijk, maar binnenshuis loopt de spanning op. In het middengedeelte gebeurt er niet veel wezenlijks en het behoorlijk plotselinge einde laat veel vragen onbeantwoord. De film heeft een prachtige, vaak gedetailleerde fotografie.

Mooie plaatjes maken nog geen goede film daarbij niet erg best uitgewerkt.

avatar van Movie-Addicted
Op zich geen verkeerde film, acteerwerk en verhaal was voor mij "net boeiend" genoeg om hem af te kijken.

avatar van Brabants
Op basis van de -Kanun- heeft Joshua Marston een boeiend en krachtig onderwerp te pakken, wat na de val van het communisme in Albanië weer orde van de dag is. Toch mist deze film de intensiteit, waarbij het tempo van de film hiervan de grootste oorzaak is. Er gebeurt simpelweg te weinig, waardoor het als kijker zéér moeilijk is om geïnteresseerd te blijven. De regisseur leunt teveel op zijn karakters, die eigenlijk niet of nauwelijks interessant zijn. Echte emotie en kenmerken van actie/reactie zijn er niet of nauwelijks en dit maakt het allemaal moeilijk om als kijker de impact van dit fenomeen te interpreteren. Waarbij Joshua Marston eerder een pakkend beeld over bolletjesslikkers kon schetsen met -Maria Full of Grace-, lijkt het Abaneze bloedwraak fenomeen geen oprechte indruk te kunnen maken.